Nuorisovaltuusto
Pöytäkirja 30.01.2024/Pykälä 9

Nimeämispyyntö Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon kaudelle 1.3.2024-28.2.2025

Nuorisovaltuusto 30.01.2024 § 9

71/00.04.02/2024

Valmistelija Nuoriso- ja liikuntapäällikkö Päivi Sorvari

Esittelijä Puheenjohtaja

Päätösehdotus

Nuorisovaltuusto päättää valita kolme (3) varsinaista jäsentä ja kolme (3) varajäsentä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon toimikaudelle 1.3.2024-28.2.2025.

Käsittely Jäsenehdokkaiksi asettautuivat Anton Berende, Selma Kari, Iida Sukselainen ja Waula Taimela. Äänestyksessä Anton Berende sai yhden (1) äänen, Selma Kari neljä (4) ääntä, Iida Sukselainen kolme (3) ääntä ja Waula Taimela kolme (3) ääntä.

Päätös Varsinaisiksi jäseniksi valittiin Selma Kari, Iida Sukselainen ja Waula Taimela. Varajäseniksi valittiin Anton Berende, Huugo Pikkarainen ja Valter Åström.

Tiedoksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston sihteeristö

Selostus Hyvinvointialueen nuorisovaltuusto on kunnallisten nuorisovaltuustojen

edustajien sekä hyvinvointialueen viranhaltijoiden sekä

päätöksentekijöiden yhteistyöelin sekä nuorten vaikuttamiskanava. Vaikuttamistoimielimen tehtävänä on antaa mahdollisuus vaikuttaa hyvinvointialueen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on tai joilla vaikuttamistoimielin arvioi olevan merkitystä lasten ja nuorten ja heidän tarvitsemiensa palveluiden kannalta.

Kokouksista korvataan jäsenille kokouspalkkio sekä

matkakustannukset. Aluevaltuusto on hyväksynyt hyvinvointialueen

hallintosäännön, jossa säädetään mm. vaikuttamistoimielinten edustajan

puhe- ja läsnäolooikeudesta toimielinten kokouksissa, aloiteoikeudesta

sekä vaikuttamistoimielimen kokouspalkkioista.

Hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon voidaan nimetä henkilö, joka toimii hyvinvointialueen kunnassa nuorisovaltuuston jäsenenä tai varajäsenenä. Mikäli hyvinvointialueen nuorisovaltuuston jäsen luopuu tehtävästään tai ei täytä enää kelpoisuutta (ei ole enää lähettävän kunnan nuorisovaltuuston jäsen tai varajäsen), lähettävä kuntaa pyydetään valitsemaan uuden kelpoisuusvaatimukset täyttävän edustajan omasta nuorisovaltuustostaan loppukaudeksi ja ilmoittamaan tästä hyvinvointialueelle erikseen.

Nuorisovaltuuston valitaan jäsenet kunnista seuraavasti: Espoo viisi (5)

jäsentä, Hanko yksi (1) jäsen, Inkoo yksi (1) jäsen, Karkkila yksi (1) jäsen,

Kauniainen yksi (1) jäsen, Kirkkonummi kolme (3) jäsentä, Lohja kolme (3)

jäsentä, Raasepori kaksi (2) jäsentä, Siuntio yksi (1) jäsen sekä Vihti kaksi

(2) jäsentä. Varsinaisille jäsenille valitaan kuntakohtaiset varajäsenet, jotka

kutsutaan sijaantulojärjestyksessä. Varajäseniä voidaan nimetä korkeintaan yhtä monta, kuin kunnasta nimetään varsinaisia jäseniä.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on 11.1.2024 päättänyt

pyytää kuntia nimeämään jäsenensä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen

nuorisovaltuustoon toimikaudelle 1.3.2024-28.2.2025 tiistaihin 13.2.2024 klo 12.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen valtuustonsihteerit@luvn.fi.

Kuntia pyydetään nimeämään jäsenehdokkaansa sekä yhtä monta varajäsenehdokasta, kuin mitä yllä on listattu. Varajäsenet pyydetään ilmoittamaan sijaantulojärjestyksessä. Sijaantulojärjestyksessä ensimmäisenä ilmoitettu on ensisijainen henkilö, joka kutsutaan kokoukseen jäsenen ollessa poissa ja niin edelleen. Varajäsenet eivät ole henkilökohtaisia varajäseniä.

Kunta päättää siitä, miten käytännössä jäsenten ja varajäsenten nimeäminen kunnassa tapahtuu. Aluehallitus asettaa uuden nuorisovaltuuston kokoonpanon arviolta kokouksessaan 26.2.2024.