Pöytäkirja 22.01.2024/Pykälä 4

Kunnan lausunto Vihdin ympäristölautakunnalle Vihdin kunnan luonnon monimuotoisuusohjelmasta

Kunnanhallitus 22.01.2024 § 4

901/11.00.02/2023

Valmistelija Ympäristösuunnittelija Merja Puromies

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus antaa Vihdin kunnalle selostusosassa olevan lausunnon.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Vihdin kunnan ympäristölautakunta

Selostus Vihdin ympäristölautakunta on pyytänyt lausuntoa Vihdin kunnan luonnon monimuotoisuusohjelmasta, joka on nähtävillä 1.12.2023-31.1.2024. Lausunto pyydetään toimittamaan 31.1.2023 klo 15 mennessä osoitteeseen Vihdin ympäristölautakunta, Asemantie 30, PL 13, 03101 Nummela tai sähköpostilla osoitteeseen kunnanvirasto@vihti.fi.

Vihdin kunnan luonnon monimuotoisuusohjelman tarkoitus on kuntastrategian 2022-2025 mukaisesti edistää luonnon ja ympäristön hyvinvointia sekä mahdollistaa luonnon monimuotoisuuden säilyminen.

Tavoitteena on konkreettinen ja käytännönläheinen toimintaohjelma, jonka avulla edistetään luonnon monimuotoisuuden eteen tehtävää työtä. Ohjelman toimintakaudeksi on asetettu vuodet 2024-2030.

Kirkkonummen kunnan lausunto

Kirkkonummen kunta kiittää lausuntopyynnöstä ja arvostaa sitä, että Vihdin kunta on ryhtynyt laatimaan luonnon monimuotoisuusohjelmaa, jonka avulla edistetään luonnon monimuotoisuuden eteen tehtävää työtä. Ohjelmassa tuodaan hyvin esiin, että monet merkittävät ratkaisut luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi tehdään paikallisella tasolla ja kunnilla on merkittävä rooli luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa.

Vihdin kunnan luonnon monimuotoisuusohjelmaan on kirjattu tavoitteita ja toimenpiteitä, jotka edistävät hyvin luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Tavoitteiden ja toimenpiteiden määrittely jo sinällään auttaa ratkaisemaan haasteita, joita luonnon monimuotoisuustyössä on. Vihdin kunnan luonnon monimuotoisuusohjelman sisältämä vastuutahojen ja aikataulujen määrittely varmistaa toimenpiteiden toteutumista.

Kunnissa tehtävät ratkaisut ja päätökset voivat vaikuttaa luonnon hyvinvointiin ja monimuotoisuuteen naapurikunnissa ja kaukaisemmissakin kunnissa, joten vaikutuksia ja toimia on syytä tarkastella kuntaa laajemmallakin alueella. Tämä tulee esiin ko. ohjelman vesistöjä koskevissa toimenpiteissä. Hyvä esimerkki alueellisesta yhteistyöstä on Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry:n vetämä hanke Elinvoimainen ja esteetön Siuntionjoki - vesistövisio 2030. Ajankohtainen tarkastelukohde on Vihdin ja Kirkkonummen rajaseudulla Veikkolan luoteispuolella oleva maakunnallisesti merkittävä ekologinen yhteys, joka yhdistää Meikon ja Nuuksion luontokokonaisuudet. Kirkkonummen kunta esittää, että tarve tämän yhteyden tarkemman sijainnin selvittelyyn osayleiskaavatasolla tuodaan selkeästi esiin Vihdin luonnon monimuotoisuusohjelmassa.

Sisällysluettelosta Kirkkonummen kunta huomauttaa, että siitä puuttuu luku "Tavoitteet ja toimenpiteet".