Pöytäkirja 20.11.2023/Pykälä 393

Kirkkonummen kunnan lausunto YVA-menettelyn tapauskohtaisesta soveltamistarpeesta GolfSarfvik Oy:n golfkentän perusparannushankkeessa

Kunnanhallitus 20.11.2023 § 393

814/11.01.00/2023

Valmistelija kaavoitusarkkitehti Seppo Mäkinen,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää antaa Uudenmaan ELY-keskukselle liitteenä olevan lausunnon GolfSarfvik Oy:n golfkentän perusparannushankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tapauskohtaisesta soveltamisesta.

Käsittely Kunnanjohtaja Virpi Sailas, yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen ja kaavoitusarkkitehti Seppo Mäkinen saapuivat kokoukseen tämän pykälän alussa klo 15.13. Kaavoitusarkkitehti Seppo Mäkinen esitteli asiaa kokouksessa. Jäsen Anna Sahiluoma saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 15.15.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että keskustelun aikana jäsen Matti Kaurila on jättänyt seuraavan lisäysehdotuksen:

Lisäys lausunnon Yhteenveto kohdan alkuun "Kyseessä on Kirkkonummen kunnalle elinkeinopoliittinen hanke, joka myös edistää kirkkonummelaisten asukkaiden virkistysmahdollisuuksia parantamalla kentän toimivuutta. Lähiaikoina on käynnistymässä alueen lähettyvillä rakentamishankkeita, kuten Datakeskus ja Sarvikinportin kunnallistekniikan rakentaminen, joista syntyviä puhtaita ylijäämämassoja voidaan mahdollisesti hyödyntää näin lähellä sijaitsevan golfkentän perusparannushankkeessa. YVA-menettelyn tarpeellisuuteen on Uudenmaan ELY-keskus paras asiantuntija ottamaan kantaa."

Lisäysehdotusta kannattivat Timo Haapaniemi, Piia Aallonharja, Anneli Granström, Carl-Johan Kajanti, Antti Kilappa, Josephine Frimodig ja Anna Aintila.

Puheenjohtajan tiedustellessa lisäysehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaavoitusarkkitehti Seppo Mäkinen poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 15.39.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti antaa Uudenmaan ELY-keskukselle liitteenä olevan lausunnon GolfSarfvik Oy:n golfkentän perusparannushankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tapauskohtaisesta soveltamisesta seuraavalla lisäyksellä yhteenveto kohdan alkuun:

Korjattu lausunto on pöytäkirjan liitteenä.

Selostus

Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää Kirkkonummen kunnalta kannanottoa siihen, edellyttääkö ylijäämämaiden käyttö GolfSarfvik Oy:n golfkentän perusparantamiseen ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA). Kannanottoa pyydetään 30.11.2023 mennessä.

Hankkeen taustaa

Kunnostettavana on GolfSarfvik Oy:n Old Course-kenttä, joka sijaitsee Sarvvikin kylässä noin 9 kilometrin päässä Kirkkonummen keskustasta. Kohteen länsipuolella on Finnträsk-järvi ja itäpuolella Stensvikfjärden, jonka rannalla on luonnonsuojelualue. Hankealueen pohjoispuolella sijaitsee asuintaloja, pienyrityksiä sekä päiväkoti. Asutusta on myös alueen länsipuolella, samalle suunnalle sijoittuu myös uudempi golfkenttä. Alueella on voimassa Sarvvikin asemakaava, joka on tullut lainvoimaiseksi vuonna 2005.

Nykyisellään kentän pohjan korko ja muoto estävät tehokkaan pintakuivatuksen järjestämisen. Sateisilla jaksoilla kenttä ei kuivu hyvin ja pelikauteen on tullut keskeytyksiä. Tarkoituksena on nykyaikaistaa kenttää muotoilulla sekä uusilla kuivatus- ja kastelujärjestelmillä. Kentälle uusitaan myös sähköt.

Kentän peruskorjaus vaatii maa-aineksia, jotta suunnitellut korotukset, muotoilut ja muut rakenteet voidaan toteuttaa. Suunnitelman mukaan maamassojen tarve on yhteensä noin 200 000 m3rtr (rakenneteoreettinen kuutiomäärä). Rakentamisessa on tarkoitus hyödyntää pilaantumattomia ylijäämämaita, joita tuodaan pääkaupunkiseudun rakennustyömailta.

Hanke on tarkoitus toteuttaa kahdessa vaiheessa ja arvioitu kokonaiskesto on noin 2-3 vuotta. Ensimmäisessä vaiheessa kuljetukset järjestetään pääosin Finnbyntien kautta (yht. noin 5 000 kuormaa) ja toisessa vaiheessa Sarvvikintien kautta (yht. noin 8 000 kuormaa). Maa-ainesten kuljetus tapahtuu arkisin klo 7-18 välisenä aikana. Päivittäinen ajomäärä on keskimäärin noin 10-20 edestakaista kuormaa/päivä.

Todennäköisesti merkittävinä vaikutuksina on tässä vaiheessa tunnistettu rakentamisen aikaiset pintavesivaikutukset ja työmaaliikenne, joka aiheuttaa mm. melua sekä myös vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

Ympäristövaikutusten arvioinnin tarve

Ympäristövaikutusten arviointi perustuu lakiin sekä asetukseen ympäristövaikutusten arviointimenettelystä. Menettelyä sovelletaan hankkeisiin, joilla on todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia (laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä, YVA-laki, 252/2017, 3 §). Golfkentän rakentaminen ei sisälly YVA-lain liitteen 1 sisältämään hankeluetteloon, jossa määritellään menettelyssä poikkeuksetta arvioitavat hankkeet ja niiden muutokset.

YVA-menettelyä sovelletaan YVA-lain 3 §:n perusteella myös yksittäistapauksissa hankeluettelon soveltamisalaan kuulumattomaan hankkeeseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, YVA-lain liitteessä 1 mainittujen hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Päätöstä tehtäessä otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet, sijainti ja vaikutusten luonne YVA-lain liitteessä 2 säädetyllä tavalla.

Menettelyä sovellettaessa sen ensimmäisessä vaiheessa hankkeesta vastaava laatii arviointiohjelman, eli suunnitelman siitä, miten hankkeen toteuttamiselle valittujen vaihtoehtojen ympäristövaikutukset on tarkoitus selvittää ja vaikutuksia vertailla. Toisessa vaiheessa selvitetään vaihtoehtojen vaikutukset keskittyen hankkeen todennäköisesti merkittäviin vaikutuksiin. Menettelyn yhteydessä laadittavassa ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa esitetään arvioinnin tulokset. YVA-selostusvaiheen päätteeksi yhteysviranomainen antaa arviointiselostuksesta perustellun päätelmän, jolla tarkoitetaan yhteysviranomaisen tekemää perusteltua johtopäätöstä hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista.