Pöytäkirja 06.11.2023/Pykälä 383

Vastaus valtuustoaloitteisiin 2/2019: Muovinkäytön vähentäminen ja muovin kierrätyksen tehostaminen Kirkkonummella sekä 12/2022: Kirkkonummen liittyminen mukaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n Mahanpuruja muovista -kampanjaan, Kv

Kunnanhallitus 06.11.2023 § 383

958/00.04.02/2022

Valmistelija Ympäristöpäällikkö Anu Hynninen

Ympäristötarkastaja Janne Rainio

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

esittää edelleen kunnanvaltuustolle seuraavan vastauksen valtuustoaloitteisiin 2/2019 Muovinkäytön vähentäminen ja muovin kierrätyksen tehostaminen Kirkkonummella sekä 12/2022 Kirkkonummen liittyminen mukaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n Mahanpuruja muovista -kampanjaan ja ehdottaa, että valtuusto pitää vastausta riittävänä ja aloitteita loppuunkäsiteltyinä

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Tausta

Vuonna 2021 uudistetun jätelainsäädännön tavoitteena on, että yhdyskuntajätteestä valmistellaan uudelleenkäyttöön tai kierrätetään 55 painoprosenttia vuonna 2025, 60 painoprosenttia vuonna 2030 ja 65 painoprosenttia vuonna 2035.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut-kuntayhtymän (HSY) hallitus hyväksyi uudet jätehuoltomääräykset 23.9.2022. Uudet määräykset astuivat virallisesti voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta erikseen ilmoitettuja siirtymäaikoja biojätteen uusille lajitteluvelvoitteille.

Jätehuoltomääräysten mukaan muovipakkausten lajittelu on pakollista, kun on kyseessä vähintään viiden huoneiston asuinkiinteistö. Muilla kuin asuinkiinteistöillä muovipakkaukset on lajiteltava, kun toiminnassa syntyy vähintään 5 kg muovia viikossa. Mikäli kiinteistöllä lajitellaan bio-, kartonki-, lasi-, pienmetalli- ja muovipakkausjäte, on sekajäteastian tyhjennysväli mahdollista pidentää jopa 16 viikkoon.

Luonnon ja vesistöjen roskaantuminen on maailmanlaajuinen ongelma. Suurin osa roskista on muovia, joka ei maadu pitkänkään ajan kuluessa, vaan pilkkoontuu mikromuoveiksi. Roskaantumisongelmaan liittyy olennaisesti tiedon puute siitä, miten roskat kulkeutuvat kaupungeista vesistöihin.

Toimet Kirkkonummella

Kunnassa vuosina 2021-2022 toteutetun projektin aikana lähes kaikille kunnan kiinteistöille järjestettiin muovin erilliskeräys. Ennen tätä esimerkiksi kunnan keskuskeittiöillä (4 kpl), joissa syntyi yli 25 kg muovia viikossa, ei ollut muovin lajittelumahdollisuuksia. Muovia lajiteltiin ja kerättiin vain kahdessa kunnan päiväkodissa. Projektityön aikana optimoitiin jäteastioiden tyhjennysvälit ja poistettiin ylimääräisiä jäteastioita.

Kunnan työmailla on kiinnitetty erityistä huomiota roskaantumisen ehkäisyyn noin viiden vuoden ajan. Muoviroskan päätymistä ympäristöön ja muovin hautaamista maastoon ehkäistään ohjauksen ja neuvonnan kautta sekä valvomalla työmaiden siisteyttä työmaakokouksissa.

Meluilmoitusten johdosta tehtävissä päätöksissä määrätään muun ohella työmaiden jätehuollosta. Päätöksissä todetaan, että jätehuolto tulee järjestää keskitetysti ja keräyspisteet tulee suojata sateelta, valumavesiltä ja tuulelta. Lisäksi jätteet on lajiteltava ja säilytettävä toisistaan erillään ja niitä on käsiteltävä siten, että niistä ei aiheudu epäsiisteyttä, roskaantumista, pölyämistä, hajuhaittaa, maaperän pilaantumisen vaaraa taikka vaaraa pinta- ja pohjavesille.

Tulevat toimet Kirkkonummella

Kunta on ilmoittanut alustavasti osallistuvansa Pidä Saaristo Siistinä ry:n "Mahanpuruja muovista" - kampanjaan vuonna 2024. Kampanjan avulla kannustetaan asukkaita ja muita toimijoita kiinnittämään huomiota roskaantumiseen ja pohtimaan oman käyttäytymisensä vaikutusta.?

Kyseessä on viestintäkampanja, jossa kaupunkien kaivonkansia koristellaan suurilla tarroilla.

"Mahanpuruja muovista" - kampanjaan sitoutuminen edellyttää:

-Tarrojen tilaamista ja sijoituskohteiden suunnittelua (ympäristönsuojelu). Tarrat (esim. 10-20 tarraa) maksavat noin 110 €/kpl.

-Tarrojen asentamista Kirkkonummen keskustan, Masalan ja Veikkolan alueille ja niiden poistoa kampanjan päätyttyä (kunnossapito). Asennustyöhön arvioidaan kuluvan aikaa 1 työpäivä/2 hlöä. Poistamiseen arvioidaan vievät 2-3 tuntia työaikaa.