Pöytäkirja 16.10.2023/Pykälä 343

Sivistyksen ja vapaa-ajan palveluiden palveluverkkosuunnitelman aikataulu ja eteneminen

Kunnanhallitus 16.10.2023 § 343

754/00.01.02/2022

Valmistelija kunnanjohtaja Virpi Sailas,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää merkitä palveluverkkosuunnitelman etenemissuunnitelman tiedoksi.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kirkkonummen kunnassa on tehty laaja sivistyksen ja vapaa-ajan palveluiden palveluverkkoselvitys, jota on käsitelty lautakunnissa syys -ja lokakuun 2023 aikana.

Palveluverkkoselvityksen tavoitteena on ollut muodostaa mahdollisimman laaja kokonaiskuva Kirkkonummen sivistyksen ja vapaa-ajanpalvelujen palveluverkosta ja mahdollisista tulevista kehityssuunnista.

Selvityksen työn vaiheet olivat: 1) nykyisen toimitilakannan inventointi ja kartoitus, 2) palvelukapasiteetin laskenta, 3) alueellisten maankäytön skenaarioiden ideointi ja mallintaminen, 4) skenaarioihin pohjautuvan alueellisen väestökehityksen ja palvelutarpeen laskenta, 5) skenaarioihin pohjautuvien mahdollisten palveluverkkomallien muodostaminen, 6) elinkaarikustannusten laskenta mahdollisille palveluverkkomalleille ja 7) selvityksen yhteenveto ja suositukset.  Palveluverkkoselvityksen on toteuttanut Mikko Marja-aho Tilakonsultit Oy:stä ja alueellisen väestökehityksen laskelmat on laatinut Rasmus Aro MDI:stä. Palveluverkkoselvityksen toteuttaminen on edellyttänyt laajaa yhteistyötä Kirkkonummen kunnan eri palvelualueiden asiantuntijoiden kanssa. Työn eri vaiheissa eri palvelualojen asiantuntijoiden rooli on vaihdellut tehtävän luonteen mukaan esimerkiksi niin, että toimitilojen inventoinnissa tilapalvelujen ja maankäyttöön liittyvien skenaarioiden laadinnassa kaavoituksen asiantuntemus on korostunut työn toteuttamisessa.

Palveluverkkoselvitys tuodaan tiedoksi kunnanhallitukselle 23.10.2023 ja edelleen valtuustolle. Palveluverkkoselvityksen pohjalta teemme parhaillaan vaikutusten ennakkoarviointia toteuttamalla kuntalaisille ja henkilöstölle kyselyn ja toteuttamalla kolme alueellista keskustelutilaisuutta, palveluverkkoiltaa, 27.11., 30.11. ja 7.12.2023. Illat järjestetään keskustassa kunnantalolla, pohjoisen alueella Veikkolan koulussa ja itäisellä alueella Nissnikun koulussa. Vaikutusten ennakkoarvioinnin tulokset koostetaan ja niistä syntyy jatkovalmisteluun tietoa kuntalaisten ja henkilöstön näkemyksistä palveluverkon kehittämiseen.

Kirkkonummen kunnan palveluverkkosuunnitelman laadinta käynnistyy keväällä 2024, kun vaikutusten arviointia on tehty. Kunnassa palveluverkkosuunnitelman valmistelusta vastaa eri palvelualueiden asiantuntijaryhmä. Palveluverkkosuunnitelma hyväksytään viimeistään talousarvion 2025 kanssa. Suunnitelman ehdotuksista kuullaan henkilöstöä ja kuntalaisia.