Pöytäkirja 25.09.2023/Pykälä 304

37/02.02.02/2023

Valmistelija Talousjohtaja Esa Lindell,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus merkitsee talouden seurantaraportin 8/2023 tiedokseen.

Käsittely Talousjohtaja Esa Lindell esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Toimielintasoiset sekä tulo- ja menolajikohtaiset ulkoiset toteumat ovat liitteenä. Toimintakate kasvoi elokuussa 2,8 % edelliseen vuoteen nähden, mutta käytettävissä on 0,7 % vähemmän määrärahaa kuin tilinpäätöksessä 2022. Vertailuvuodelta 2022 on liitteestä poistettu toimielintasoisen vertailun toimintakatteesta hyvinvointialueelle siirtyneet kustannukset muutosvertailun mahdollistamiseksi. Siirtyneet erät ovat otettu toimintakatteen jälkeen mukaan vuoden 2022 tuloslaskelmaan.

Kevään palkkaratkaisu kasvatti menoja erityisesti kesäkuun kertaerien ja prosentuaalisten lisäkorotusten takia, johon ei ole varauduttu talousarviossa. Elokuun tietojen pohjalta voidaan arvioida, että henkilöstömäärärahan korotustarvetta on erityisesti yhteisissä palveluissa sekä sivistys- ja vapaa-aikapalveluissa.

Ostopalvelujen määrärahavaraus ei selvästi riitä suomenkielisen kasvatus ja koulutuslautakunnan, yhdyskuntatekniikan eikä toimitilapalvelujen lautakunnan osalta. Ostopalvelujen toteumaprosentti on 68 kun edellisenä vuonna se oli 63 %. Kokonaisuutena palvelujen ostoihin käytetty euromäärä pysyi ennallaan edelliseen vuoden elokuuhun nähden, mutta määrärahaa on käytettävissä 3 milj. euroa vähemmän..

Tuloja ovat kertyneet edelliseen vuoden elokuuhun verrattuna 11 % enemmän ja toteumaprosentti on elokuussa 64,5 %. Menojen toteutuma oli 67,7 %, kun edellisen vuoden elokuussa se oli 65,1 %.

Kaikkiaan eri toimielimet tulevat tarvitsemaan lisämäärärahaa 5-6 milj. euroa, mutta kokonaisuutena toimintakatteen kasvu on tätä pienempi. Toimielimet tekevät esitykset lisämäärätarpeestaan lokakuun kokouksissaan.

Tulos on elokuun lopun tilanteessa ylijäämäinen 17,1 milj. euroa.

Oheismateriaalina on edellisen kokouksen ajankohtaiskatsaus Kirkkonummen elokuun väestö- ja rakentamistilastoihin.