Pöytäkirja 26.06.2023/Pykälä 224

36/00.01.02/2023

Valmistelija johdon assistentti Gunnel Ekström,

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää merkitä vt. kunnanjohtajan ajankohtaiskatsauksen tiedoksi.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus

Vt. kunnanjohtaja antaa kunnanhallitukselle tiedoksi katsauksen seuraavista ajankohtaisista ja valmisteilla olevista asioista:

-          Yhteisten palvelujen kehittämisprojektin tilannekatsaus

-          Espoon Seudun Uusyrityskeskus ry:n (YritysEspoo) toiminnan uudelleen järjestely

Kirkkonummi on yhdistyksen jäsen ja maksaa vuosittain yhdistykselle jäsenmaksua. YritysEspoo on tuottanut Kirkkonummelaisille yrityksille yritysneuvonnan palveluja.

Yhdistyksen toiminta päättyy nykyisessä muodossaan 31.12.2023 ja yritysneuvonta uudelleenorganisoidaan vuoden 2024 alusta alkaen. Yhdistyksen toiminta jatkuu, mutta sen henkilöresurssit, hallinnolliset kulut, avustussummat ja kuntien jäsenmaksut skaalataan alas. Yhdistys hoitaa jatkossa asiantuntijajäsenverkostoa ja jäsenyyksiä sekä suhteita kansalliseen uusyrityskeskusverkostoon.Varsinaisen yritysneuvonnan toimenkuvat ja hallinnon tukitoiminnot puolestaan poistetaan yhdistyksestä ja avataan Espoon kaupungin omaan organisaatioon. Toiminnan muutoksen tavoitteena on turvata laadukas alkavien yrittäjien yritysneuvonta alueella, tukea jo toimivia yrittäjiä ja samalla rakentaa neuvonnalle taloudellisesti kestävä toimintaympäristö.

Yritysneuvonta voidaan tuottaa jatkossakin Espoon kanssa kuntarajat ylittävästi, mikäli Espoo ja muut kunnat sopivat siitä keskenään. Espoon kaupungin kanssa käynnistetään keskustelut yritysneuvonnan järjestämisestä ja rahoituksesta. Samalla selvitetään ja arvoidaan myös vaihtoehtoisia tapoja järjestää yritysneuvontapalvelut Kirkkonummella.

-          Kyrkslätt FBK rf. - Kirkkonummen VPK ry:n paloaseman tilojen uusiminen

Yhdistys on tiedustellut mahdollisuutta, että kunta takaisi paloaseman uusimiseksi tarvittavan lainan. Yhdistyksen kanssa on keskusteltu tilanteesta.

-          MAL-suunnitelman tilannekatsaus

Sidosryhmät ovat antaneet lausuntonsa MAL-suunnitelmasta ja lopullista MAL-suunnitelmaa valmistellaan. Valtio-osapuoli on järjestämssä keskustelun lähijunaliikenteen varikoiden toteuttamisesta Helsingin kaupunkiseudun kuntien ja HSL:n kanssa.

-          HSL:n perussopimus ja alustava talous- ja toiminintasuunnitelma

HSL:n hallitus on pyytänyt HSL:n omistajakunnilta lausuntoa ehdotuksesta HSL:n uudeksi perussopimukseksi sekä kuntien lausuntoa talous- ja toimintasuunnitelmasta 31.8.2023 mennessä. Kunnan lausunnot valmistellaan yhdyskuntatekniikan lautakunnalle ja kunnanhallitukselle elokuussa.