Pöytäkirja 26.06.2023/Pykälä 219

37/02.02.02/2023

Valmistelija talousjohtaja Esa Lindell,

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus merkitsee talouden seurantaraportin 5/2023 ja verotulojen toteutumisen 6/23 tiedokseen

Käsittely Talousjohtaja Esa Lindell esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Toimielintasoiset sekä tulo- ja menolajikohtaiset ulkoiset toteumat ovat liitteenä. Toimintakate kasvoi toukokuussa edelliseen vuoteen nähden 1,8 % ja 0,9 milj. euroa, kun käytettävissä on 0,7 % vähemmän määrärahaa kuin tilinpäätöksessä 2022. Edelliseen kuukauden toteumaan verrattuna toimintakate kasvoi merkittävästi, koska Sarastia oli tehnyt 15.2. taseelle kuuluneen verohallinnon kirjauksen käyttötalouteen, joka oikaistiin vasta toukokuussa.

Vertailuvuodelta 2022 on poistettu toimintakatteesta hyvinvointialueelle siirtyneet kustannukset muutosvertailun mahdollistamiseksi. Siirtyneet erät ovat otettu toimintakatteen jälkeen mukaan vuoden 2022 tuloslaskelmaan.

Tulot ovat kertyneet edelliseen vuoteen verrattuna paremmin eli toteumaprosentti on toukokuussa 41,6 %. Menot toteutuivat ajankohdan mukaisesti, mutta toteutumis-% oli edellisvuotista korkeampi. Erityisesti ostopalvelujen määrärahavarauksen riittävyys on kaikilla palvelualueilla kyseenalainen. Ostopalvelujen toteumaprosentti on 45,1 kun edellisenä vuonna se oli 41,6. Palvelujen ostoihin käytetty euromäärä kuitenkin laski edelliseen vuoden toukokuuhun nähden 0,2 %.

Kevään palkkaratkaisu kasvattaa menoja erityisesti kesäkuun kertaerien ja prosentuaalisten lisäkorotusten johdosta noin 1,6 milj. euroa. Tähän ei ole varauduttu talousarviossa.

Tulos on maaliskuun lopun tilanteessa ylijäämäinen 19,4 milj. euroa, johtuen erityisesti tammikuussa saaduista verojen jälkitilityksistä.

Verotulojen kesäkuun toteuma tuodaan kokoukseen tiedoksi. Kuntaliitto on ennustanut, että verotulot ylittävät budjetin 3,36 milj. eurolla.

Oheismateriaalina on ajankohtaiskatsaus Kirkkonummen toukokuun väestö- ja rakentamistilastoihin.