Pöytäkirja 27.03.2023/Pykälä 104

Kirkkonummen kunnan lausunto Inkoon Joddbölen III asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

Kunnanhallitus 27.03.2023 § 104

142/10.02.02/2023

Valmistelija Kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää

antaa alla olevan lausunnon Joddbölen III asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta:

Kirkkonummen kunnan näkökulmasta Joddböle III asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman tavoitteet ovat kannatettavia ja kunta tukee Inkoon kuntaa elinkeinopoliittisesti merkittävän hankkeen saamiseksi Läntiselle Uudellemaalle. Ilmastopoliittisesti fossiilivapaan teräksen tuotantolaitos, vihreän ammoniakin valmistuslaitos sekä aurinkovoiman hyödyntäminen ovat hankkeen ydin samalla kun se konkretisoi vihreän siirtymän näkyväksi.

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Lausunto toimitetaan Inkoon kunta; kaavoitus, lausunto annetaan tiedoksi Kirkkonummen kunta elinvoimajaosto ja yhdyskuntatekniikan lautakunta

Selostus Inkoon rakennus- ja ympäristölautakunta pyytää lausuntoa Joddböle III asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta, joka on nähtävillä 9.2.-27.3.2023. Lausunnot on jätettävä viimeistään 27.3.2023 klo 15.30. Kirkkonummen kunta on pyytänyt ja saanut lisäaikaa 28.3.2023 asti.

Asemakaavan nimi on Joddböle III, manner asemakaavamuutos. Suunnittelualue sijaitsee noin 5 kilometrin päässä lounaaseen Inkoon keskustasta. Suunnittelualueen koko on noin 295 ha.

Joddbölen sataman alueen asemakaavamuutos (Joddböle III, satama) sai lainvoiman 1.11.2022. Manneralueen osalta suunnittelun tavoitteet ovat tarkentuneet prosessin aikana, joten suunnitteluja kaavaprosessi on päätetty aloittaa alusta manneralueen osalta.

Yhtenä tavoitteena on vastata fossiilivapaan teräksen kasvavaan kysyntään tarjoamalla soveltuva alue terästehtaalle. Teräksen tuotanto perustuu tulevaisuudessa entistä enemmän valokaariuuniprosessiin, joka on panosprosessi, johon kuuluu raaka-aineiden sulatus sähköllä valokaariuunissa, sulan seostus haluttuun laatuun senkkametallurgisissa prosesseissa, valu jatkuvavalukoneessa sekä valssaus nauhaksi. Pääraaka-aineena käytetään vetypelkistettyä rautasientä tai -brikettiä (DRI tai HBI) ja kierrätysterästä. Vuosituotantona syntyy noin 2,5 miljoonaa tonnia kylmä- ja kuumavalssattua vihreää eli vähähiilistä terästä, jota lastataan pääosin sataman aluksiin ulkomaille kuljetettavaksi.

Tavoitteena on mahdollistaa myös vihreän ammoniakin valmistuslaitoksen sijoittaminen alueelle. Tuotantoprosessissa tullaan käyttämään kahta päätekniikkaa, elektrolyysiä ja Haber-Boschtekniikkaa. Elektrolyysissä tuotetaan vetyä uusiutuvalla energialla ja vedellä, joka yhdistetään Haber-Bosch-tekniikalla typpeen. Prosessin lopputuloksena syntyy nestemäistä ammoniakkia, jota säilytetään alueella kahdessa erillisissä 25 000 tonnin säiliötankeissa. Ammoniakki tullaan kuljettamaan alueelta ulos laivateitse. Ammoniakki lastataan laivoihin erikseen rakennettavan lastaustelakan kautta.

Alueelle on lisäksi tavoitteena tutkia aurinkovoimalle soveltuvat alueet, jotka voidaan osoittaa aurinkovoimantuotantoon.

Asiakirjat

-          Inkoon kunnan lausuntopyyntö Joddböle III asemakaavasta

-          linkki Joddböle III asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan: https://www.inkoo.fi/files/10736/Osallistumis-_ja_arviointisuunnitelma.pdf