Pöytäkirja 13.03.2023/Pykälä 85

Valmistelija Vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen,

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää

merkitä tiedoksi HSL:n selvityksen joukkoliikenteen hinnoittelumalleista

antaa liitteenä olevan kannanottonsa hinnoittelumalleista HSL:n hallitukselle.

Käsittely HSL:n edustajat Mari Flink, Vesa Jääskö, Eeva Jakobsson sekä HSL:n hallituksen edustaja Saara Brax olivat läsnä kokouksessä tämän pykälän käsittelyn ajan. Edustajat Flink, Jääskö ja Jakobsson poistuivat kokouksesta klo 17.18.

Käsittelyn aikana jäsen Saara Huhmarniemi jätti seuraavan muutosehdotuksen:

Poistetaan kannanoton viimeinen lause: "Kirkkonummen kunta vastustaa tasahinnoittelumallin toteuttamista esitetyllä rahoitusmallilla lähivuosina." Lisätään kannanoton loppuun: "Tasatariffilla on positiivisia vaikutuksia Kirkkonummen joukkoliikenteeseen ja vetovoimaisuuteen. Kirkkonummi kannattaa tasatariffiin siirtymistä, mikäli rahoitusmalliin löydetään Kirkkonummen talouden kannalta kestävä ratkaisu."

Muutosehdotusta kannattivat Anna Aintila ja Sanni Jäppinen.

Muutosehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti, joten puheenjohtaja ilmoitti että asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti, että asiasta äänestetään niin, että ne jotka kannattavat pohjaehdotusta äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat Huhmarniemen muutosehdotusta äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 7 JAA ääntä ja 6 EI ääntä. Pohjaehdotus sai enemmän ääniä.

JAA äänestivät: Kajanti Carl-Johan, Aallonharja Piia, Haapaniemi Timo, Harinen Ari, Kilappa Antti, Åström Kim ja Granström Anneli

EI äänestivät: Aintila Anna, Björk Tony, Huhmarniemi Saara, Sahiluoma Anna, Jäppinen Sanni ja Frantsi-Lankia Marjut.

Varajäsen Sanni Jäppinen ja HSL:n hallituksen edustaja Saara Brax poistuivat kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 18.07.

Päätös Kunnanhallitus päätti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi HSL:n hallitus

Selostus Helsingin seudun liikenne - kuntayhtymä (HSL) on valmistellut joukkoliikenteen lippujen hinnoittelumallin uudistusta. HSL on selvittänyt erilaisia hinnoittelumalleja, joilla lippujärjestelmää voitaisiin kehittää nykyistä helpommin hahmotettavaksi ja sellaiseksi, että kulkumuotojakauma muodostuisi nykyistä kestävämmäksi.

HSL pyysi kunnalta lausuntoa selvittämistään vaihtoehtoisista hinnoittelumalleista talous- ja toimintasuunnitelman käsittelyn yhteydessä syksyllä 2022. Kunnilta saamiensa lausuntojen pohjalta HSL on tehnyt täydentäviä selvityksiä ja arviointeja hinnoittelumallien vaikutuksista eri näkökulmista. Päätöstä hinnoittelumallista ollaan valmistelemassa HSL:n hallituksen käsittelyyn maaliskuussa.

Hinnoittelumallit on laadittu koko HSL:n tasolla kustannusneutraalisti. Yksittäisten kuntien kannalta vaikutukset kuntaosuuksiin ovat kuitenkin huomattavan suuria.

Kirkkonummen kunnanhallituksen 29.08.2022 § 278 antamassa lausunnossa todettiin, että kunta ei voi hyväksyä esitettyjä hinnoittelumalleja niiden kustannusvaikutusten vuoksi. Lausunnossa todettiin, että kuntatalouden näkökulmasta kaikki esitetyt vaihtoehdot ovat mahdottomia, koska niissä Kirkkonummen kuntaosuus nousee HSL:n selvityksen mukaan useita kymmeniä prosentteja (18-35 %).

Esimerkiksi tasahinnoittelumalli, jossa kaikki matkat koko HSL-alueella olisivat saman hintaisia, korottaisi Kirkkonummen kuntaosuutta HSL:n laskelmien mukaan noin 2,4 milj. euroa (36%). Tämä takoittaisi myös kunnan subventioasteen (kuntaosuus verrattuna lipputuloihin) nuosua yli tavoitellun 50% tason. Tasahinnoittelumalli toisi 6,31% kasvun joukkoliikenteen henkilökilometreissä Kirkkonummella HSL:n arvion mukaan.

Kokoukseen on kutsuttu HSL:n edustajat esittelemään hinnoittelumalleja.