Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Valmistelija projektipäällikkö Hannu Ruhanen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

sijainen kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää, että talousarvion sitovaa toiminnallista tavoitetta "muutetaan urakkakilpailutuksia siten, että urakoissa voidaan harkinnan mukaan ottaa huomioon päästöjä vähentäviä tavoitteita" toteutetaan seuraavilla toimenpiteillä:
-  urakkakilpailutuksessa saa laadullisia pisteitä sähkökäyttöisten työkoneiden käytöstä
- koneille vaaditaan urakkakilpailutuksissa tiukemmat päästöluokat ja koneissa tulee käyttöö fossiilittomia polttoaineita.

Käsittely Keskustelun aikana puheenjohtaja Matti Kaurila teki seuraavan vastaesityksen:

Lautakunta päättää, että lautakunnan vastuulla olevissa urakoissa ja mahdollisissa omissa työkoneissa ei edellytetä fossiilittomia polttoaineita tästä johtuvien merkittävien lisäkustannusten vuoksi. Päätöskohdasta poistetaan seuraava kohta "ja koneissa tulee käyttää fossiilittomia polttoaineita."

Aleksander Polkko, Hannu Valtanen ja Kim Liljequist kannattivat ehdotusta.

Kim Liljequist teki seuraavan muutosehdotuksen:

Lautakunnan vastuulla olevissa urakoissa ei TARJOUSPYYNNÖN EHDOTTOMISSA VAATIMUKSISSA edellytetä fossiilittomia polttoaineita tästä johtuvien lisäkustannusten vuoksi. FOSSIILITTOMAT POLTTOAINEET TULISI SIIRTÄÄ LAATUPISTEYTETTÄVIIN ASIOIHIN (JOSSA MYÖS ESIM. SÄHKÖKONEVAATIMUS ON).

Teemu Kelkka ja Pekka Jäppinen kannattivat ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että kumpaakaan muutosehdotusta ei kannatettu yksimielisesti, joten asiasta pitää äänestää. Puheenjohtaja totesi, että ensin äänestetään Matti Kaurilan ja Kim Liljequistin muutosehdotuksia toisiaan vastaan. Sen jälkeen äänestetään voittanut muutosehdotus päätösehdotusta vastaan.

Äänestys:

Puheenjohtaja käynnisti äänestyksen. Ne, jotka kannattavat Matti Kaurilan vastaesitystä äänestävät Jaa ja ne, jotka kannattavat Kim Liljequistin vastaesitystä äänestävät Ei.

Puheenjohtaja päätti äänestyksen ja totesi äänten jakautuneen seuraavasti:

7 Ei-ääntä (Frimodig, Kelkka, Jäppinen P., Karkinen, Liljequist, Jäppinen S., Salonen)

2 Jaa-ääntä (Kaurila, Polkko), jolloin Kim Liljequistin vastaesitys voitti.

Seuraavaksi äänestettiin esittelijän pohjaesitys vastaan Kim Liljequistin vastaesitys.

Puheenjohtaja käynnisti äänestyksen. Ne, jotka kannattavat esittelijän pohjaehdotusta, äänestävät Jaa ja ne, jotka kannattavat Kim Liljequistin vastaesitystä äänestävät Ei.

Puheenjohtaja päätti äänestyksen ja totesi äänten jakautuneen seuraavasti:

7 Ei-ääntä (Salonen, Jäppinen P., Frimodig, Kaurila, Liljequist, Polkko, Kelkka)

2 Jaa-ääntä (Jäppinen S., Karkinen), jolloin Kim Liljequistin vastaesitys voitti.

Hannu Valtanen poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana klo 21.12.

Liikennesuunnittelija Marko Suni poistui kokouksesta pykälän käsittelyn jälkeen klo 21.36

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti, että talousarvion sitovaa toiminnallista tavoitetta "muutetaan urakkakilpailutuksia siten, että urakoissa voidaan harkinnan mukaan ottaa huomioon päästöjä vähentäviä tavoitteita" toteutetaan seuraavilla toimenpiteillä:
- Lautakunnan vastuulla olevissa urakoissa ei tarjouspyynnön ehdottomissa vaatimuksissa edellytettä fossiilittomia polttoaineita tästä johtuvien lisäkustannusten vuoksi. Fossiilittomien polttoaineiden käyttö tulee siirtää laatupisteytettäviin asioihin, jossa myös esimerkiksi sähkökonevaatimus on.

Selostus Yhdyskuntatekniikan lautakunta on hyväksynyt vuoden 2023 käyttösuunnitelman 26.01.2023. Käyttösuunnitelmassa on lueteltu vuoden sitovat tavoitteet, jotka perustuvat kunnanvaltuuston hyväksymään talousarvioon.  Yksi sitovista tavoitteista on: Nykytilanne: Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen infran uudisrakentamisessa. Urakoissa ei tällä hetkellä ohjausta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tavoite: Muutetaan urakkakilpailutuksia siten, että urakoissa voidaan harkinnan mukaan ottaa huomioon päästöjä vähentäviä tavoitteita.

Kunnallistekniikkapalvelut on noudattanut tätä sitovaa tavoitetta ja muuttanut urakkaohjelmaa siten, että koneille vaaditaan tiukemmat päästöluokat ja koneissa tulee käyttää fossiilittomia polttoaineita. Hyväksyttäviä fossiilittomia polttoaineita ovat biokaasu, vety, etanoli (esim. ED95) ja EN 15940 standardin mukainen uusiutuva HVO diesel. Koneet voivat olla myös sähkökäyttöisiä. Lisäksi hydrauliöljyjen tulee olla biohajoavia. Vastaavia vaatimuksia on käytössä esimerkiksi Turussa.

Pelkän hinnan sijaan urakassa saa laadullisia pisteitä sähkökäyttöisen työkoneen käytöstä. Urakoitsija valitaan hinnan (90 pistettä) ja sähkökäyttöisen työkoneen (10 pistettä) käytöstä muodostuvan maksimipistemäärän perusteella.