Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta
Pöytäkirja 09.03.2023/Pykälä 25

Nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluiden avustusohjesääntöjen päivitys

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta 09.03.2023 § 25

167/00.01.01/2023

Valmistelija Vapaa-aikasihteeri Risto Rossi,

Kulttuuritoimenjohtaja Maaret Eloranta,

Vapaa-aikajohtaja Katja Linnakylä

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päättää

merkitä tiedoksi liitteessä olevan selvityksen avustusohjesäännöistä, avustusten myöntämisen perusteina olevista toiminnallisista mittareista sekä niiden vaikutuksista.

todeta, että avustusohjesäännöt sekä niiden toiminnalliset mittarit ovat tarkoituksenmukaiset sekä antavat lautakunnalle mahdollisuuden reagoida kansalaistoiminnan kentässä tapahtuvaan muutokseen painottamalla vuosittain eri tavoin mittaristojen perusteella jaettavia avustuksia.

hyväksyä kulttuuripalveluiden, nuorisopalveluiden sekä liikuntapalveluiden avustusohjesäännöt 1.1.2024 alkaen liitteiden mukaisesti merkityillä muutoksilla.

Käsittely Vapaa-aikajohtaja Katja Linnakylä oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.

Teknisenä korjauksena merkittiin muutaman vanhan hallinnollisen termin päivittäminen liitteisiin.

Päätös Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi -

Selostus 1.1.2023 voimaan tulleen Kirkkonummen kunnan hallintosäännön 5 luvun 18 § 7 momentin mukaan lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää avustusten jakoperusteista ja avustusten myöntämisestä lautakunnalle osoitetuista määrärahoista.??

Hallintosäännön 8 luvun 54 § mukaan sivistys- ja vapaa-aikalautakunta vastaa kulttuuripalveluista, sekä nuoriso- ja liikuntapalveluista. Momentin 7 mukaan lautakunta päättää avustusten myöntämisen periaatteista ja momentin 8 mukaan se päättää vapaa-aikapalveluiden avustusten jakoperusteista ja avustusten myöntämisestä lautakunnalle osoitetuista määrärahoista. Lautakunta voi siirtää toimivaltaansa edelleen.

Avustusten myöntämisen perusteena toimivat avustusohjesäännöt

Järjestöavustuksilla tuetaan vuosittain kirkkonummelaista kansalaistoimintaa. Kunnan avustukset ovat suurelle osalle toimijoista toiminnan kannalta olennaisia.?Kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntajärjestöille myönnettävien avustusten myöntämisen periaatteet ja avustusten jakoperusteet on määritelty avustusohjesäännöissä.?Avustusohjesääntöjen tarkoituksena on kohdella liikunta-, nuoriso- ja kulttuuritoiminnan laajaa ja monimuotoista kansalaistoiminnan kenttää tasapuolisesti, mahdollistaa toimintojen jatkuvuus ja kehittyminen sekä pitää valmistelu ja päätöksenteko läpinäkyvänä ja ennakoitavana.?

Vapaa-aikapalveluiden avustusohjesäännöt nuoriso-, liikunta- ja kulttuurijärjestöjä varten on laadittu yhteistyössä avustusta saaneiden järjestöjen kanssa.

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan alaisten kulttuuripalveluiden, nuorisopalveluiden ja liikuntapalveluiden avustusohjesääntöjen selvitys ja muutostarpeen arviointi on liitteessä. Lisäksi oheismateriaalina on avustusohjesääntöjen yhteenveto.

Toiminnalliset mittarit

Avustukset on jaoteltu mittareiden perusteella jaettaviin yleisavustuksiin/toiminta-avustuksiin ja erilaisin perustein myönnettäviin kohdeavustuksiin. Toiminnalliset mittarit perustuvat edellisen vuoden toiminnan laatuun, laajuuteen ja erityispiirteisiin. Raportoitavia tietoja ovat yhdistyksen jäsenmäärä ja kirkkonummelaisten jäsenten osuus, säännöllisen ohjatun ryhmätoiminnan määrä eri ikäryhmille ja ohjaajien määrä, muut toimintamuodot ja toimintojen osallistujamäärät sekä laadulliset piirteet, kuten uusimuotoisuus, tuloksellisuus, erityiset kohderyhmät, alueellisuus, yhteistyö, merkitys kuntalaisten harrastusmahdollisuuksien monipuolistajana jne.?Mittaripisteissä painotetaan mm. lasten ja nuorten toimintaa ja ohjattujen ryhmien määrää.?

Paikalliset järjestöt ovat olleet osallisina ja päässeet vaikuttamaan olennaisina pidettäviin toiminnallisiin mittareihin, niiden keskinäiseen painotukseen ja rajauksiin, kun avustusohjesääntöjä on laadittu.

Avustusten toimintaympäristö

Toimintaympäristöä, joka koskettaa avustusten piirissä olevaa toimintaa,?on arvioitu laajasti. Nykyiset avustusohjesäännöt mahdollistavat variaatioita vuosittaisessa avustusten myöntämisessä. Avustusohjesäännöt antavat mahdollisuuden reagoida kansalaistoiminnan kentässä jatkuvasti tapahtuvaan muutokseen painottamalla vuosittain eri tavoin mittaristojen perusteella jaettavia avustuksia ja eri kohdeavustusmuotoihin osoitettavia avustusosuuksia.?Myös priorisoinnit ajankohtaisten tarpeiden mukaan ovat vuosittain mahdollisia, painottamalla esimerkiksi tietynlaisen toiminnan kehittämistä, tiettyä kohderyhmää tai tiettyä ajankohtaa.

Mittaristo on todettu riittävän kattavaksi ja siihen liittyvä erityistekijöiden arviointi antaa mahdollisuuden muuttuvankin toiminnan vertailuun.?

Avustusohjesäännöt ovat toimineet hyvin ja ne antavat sekä valmistelulle että päätöksenteolle selkeät ja yhdenvertaiset perusteet vuodesta toiseen. Olennaista muutostarvetta sääntöjen sisältöihin ei ole ilmennyt.??Mikäli avustusohjesääntöjen perusteisiin tai muihin olennaisiin osiin haluttaisiin tehdä muutoksia, valmistelu olisi syytä tehdä siten, että paikallisten järjestöjen toimijat osallistetaan prosessiin ja valmistelussa otetaan huomioon kaikki monimuotoisen toimintakentän erilaiset ulottuvuudet.

Tarvittavat muutokset avustusohjesäännöissä

Avustusohjesääntöihin on aiemmin tehty päivityksiä ja pieniä muutoksia, mutta avustusohjesääntöjen yhteinen perusrakenne ja toimintaperiaatteet on säilytetty.?Hallintorakenteiden ja toimintojen muuttumisen takia on syytä päivittää avustusohjesäännöissä käytettäviä nimikkeitä sekä joitakin ilmaisuja ja yksityiskohtia. Tarpeettomiksi muuttuneet kohdat voidaan poistaa. Kaikkiin avustusohjesääntöihin liittyvät mittaristot on perusteltua liittää kunkin avustusohjesäännön liitteeksi.?