Pöytäkirja 27.02.2023/Pykälä 79

36/00.01.02/2023

Valmistelija vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää merkitä vt. kunnanjohtajan ajankohtaiskatsauksen tiedoksi.

Käsittely Talousjohtaja Esa Lindell esitteli kokouksessa seuraavia asioita:

-          Taloustilanne 01/2023

Vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen esitteli seuraavia asioita:

-          Päätöksenteon vuosikello

Päätös Kunnanhallitus päätti merkitä ajankohtaiskatsauksen tiedoksi.

Selostus

-          Tilinpäätös 2022 valmistelutilanne

Oheismateriaalina on vuoden 2022 tulosta koskeva ennakkotieto, jonka mukaan käyttötalouden ylijäämäksi muodostuu 12,7 milj. euroa. Alkuperäinen budjetin alijäämä oli 2,8 milj. euroa. Ylijäämän saamiseen vaikutti hyvinvointikeskuksen myyntivoitto, jota ilman tulos olisi ollut budjetin mukainen. Alkuperäisen talousarvion käyttötalouden toimintakate ylittyi 5 milj. eurolla. Verotulot ylittivät talousarvion 7,7 milj. eurolla ja verotulojen kasvu oli 7,3 % verrattuna vuoteen 2021 .

-          Taloustilanne 01/2023

Toisena oheismateriaalina on tammikuun toteutumisvertailu. Merkillepantavaa on verotulojen jälkitilityksistä johtuva poikkeavan suuri verokertymä sekä tässä vaiheessa puuttuvat investointien poistot.

Kolmantena oheismateriaalina on helmikuun verotuloraportti. Toisin kuin tammikuussa, ei korkeamman verokannan mukaisia jälkitilityksiä enää vastaavasti tullut.

-          TE 2024 -uudistuksen lainsäädännön eteneminen

TE-palvelut 2024 -uudistusta koskeva lainsäädäntö on etenemässä eduskunnassa suunnitellun aikataulun mukaisesti. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on saanut valmiiksi mietinnön uudistukseen liittyvästä lainsäädännöstä. Hyväksytty mietintö etenee seuravaksi eduskunnan käsiteltäväksi.

-          Päätöksenteon vuosikello

Kokouksessa esitellään kevään 2023 keskeisten asioiden päätöksentekoaikataulu sekä suunnitellut iltakoulut.

Vt. kunnanjohtajan ajankohtaiset asiat

Kunnanhallitus 27.02.2023 § 79

36/00.01.02/2023

Valmistelija vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Käsittely Talousjohtaja Esa Lindell esitteli kokouksessa seuraavia asioita:

-          Taloustilanne 01/2023

Vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen esitteli seuraavia asioita:

-          Päätöksenteon vuosikello

Päätös Kunnanhallitus päätti merkitä ajankohtaiskatsauksen tiedoksi.

Selostus