Pöytäkirja 06.02.2023/Pykälä 37

338/00.04.01/2022

Valmistelija vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen,

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Kunnanhallitus päättää merkitä tiedoksi TE-palvelut 2024 -uudistuksen tilannekatsauksen

Käsittely Konsultti Mikko Kesä oli läsnä kokouksessa esittelemässä asiaa ja vastasi esitettyihin kysymyksiin. Hän poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 17.22.

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Anders Adlercreutz saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 16.46.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus

Valmisteilla olevan lainsäädännön mukaisesti työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alussa (TE-palvelut 2024 -uudistus). Ratkaisu on jatkumo työllisyyden kuntakokeiluista, joiden avulla on kehitetty ja tunnistettu uusia työllisyyden edistämisen malleja.

Uudistuksessa julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirrettäisiin työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille. Kunnille siirtyisivät myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät. Nykyiset työ- ja elinkeinotoimistot lakkautettaisiin. Myös työllisyyden edistämisen kuntakokeilujen voimassaolo päättyisi. Siirtyviä tehtäviä valtiolla hoitava henkilöstö siirtyisi liikkeenluovutuksella kuntiin tai kuntayhtymiin.

Yksi uudistuksen keskeisistä elementeistä on kannustava työttömyysetuuksien rahoitusmalli. Tavoitteena on laajentaa kuntien vastuuta työttömyysetuuksien rahoituksesta siten, että rahoitusvastuu kannustaa kuntaa huolehtimaan alueen työllisyydestä sekä järjestämään työttömille työnhakijoille mahdollisimman tehokkaasti palveluja, jotka johtavat työllistymiseen.

TE-palvelujen siirtoa koskeva hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 6.10.2022. Kunnille palveluiden järjestämisvastuu siirtyisi 1.1.2025. Kuntien on kuluvan vuoden aikana muodostettava näkemyksensä ja esityksensä mm. mahdollisesta kuntien välisestä yhteistyöstä, yhteistoimintaan hallinnollisesta mallista ja mahdollisista yhteistyösopimuksista.