Pöytäkirja 21.11.2022/Pykälä 386

Kunnanhallitus 21.11.2022 § 386

849/00.04.02/2021

Valmistelija kunnanjohtaja Tarmo Aarnio, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisessä MAL-sopimuksessa (2020) on sovittu, että kunnat ja HSL ratkaisevat yhteistyössä Väyläviraston kanssa tarvittavien lähijunaliikenteen uusien varikoiden sijoittumisen rantaradan, kehäradan ja pääradan suunnissa ja laativat tarvittaville selvityksille ja toteuttamiselle uusien junien hankintatarpeen huomioonottavan aikataulun.

Helsingin seudun yhteistyökokous (HSYK) käsitteli varikoiden tarvetta ja asiassa etenemistä kokouksessaan 11.5.2021. Kokouksessa linjattiin, että Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy olisi tulevien varikkojen toteuttajataho. Junakalustoyhtiö on laatinut HSL-alueen junien alustava varikkoselvityksen, joka sisältää arvion tarvittavien varikoiden määrästä, varikoiden toiminnallisista vaatimuksista kaluston huoltotarpeet huomioiden, varikoiden yhdessä muodostamasta toiminnallisesta kokonaisuudesta HSL-lähijunaliikenteessä sekä varikoiden potentiaalisista sijainneista. Alustava varikkoselvitys raportti valmistui 31.8.2022.

Selvityksessä arvioitiin tulevaisuuden ennustetun kalustotarpeen perusteella sekä junien säilytykseen että kunnossapitoon tarvittava varikkokapasiteetti, varikoilta vaadittavat toiminnallisuudet, liikenteellisen ja taloudellisen kokonaisuuden kannalta otolliset sijaintisuunnat sekä mahdolliset sijainnit.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n toimitusjohtaja Veli-Pekka Hakatie esittelee selvitystä kokouksessa.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee alustavan varikkoselvityksen tiedoksi.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n toimitusjohtaja Veli-Pekka Hakatie oli läsnä kokouksessa tämän pykälän aikana ja esitteli asiaa, hän poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 17.10.

Yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, kunnanarkkitehti Tero Luomajärvi, kunnangeodeetti Otso Kärkkäinen ja Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtaja Antti Levänen olivat läsnä tämän pykälän aikana.

Keskustelun aikana Jäsen Kim Åström esitti seuraavan evästysehdotuksen:

Pyydetään selvittämään varikkovaihtoehtojen kustannusten jyvittyminen Kirkkonummen maksettavaksi, ts. kunnalle koituvat bruttokustannukset, huomioiden myös mahdolliset tarvittavat infra-investoinnit.

Evästysehdotusta kannattivat Timo Haapaniemi, Antti Kilappa, Anna Sahiluoma ja Piia Aallonharja.

Puheenjohtajan tiedustellessa evästysehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti seuraavalla evästyksellä: