Pöytäkirja 07.11.2022/Pykälä 369

Kunnanhallitus 07.11.2022 § 369

1219/01.01.01/2022

Valmistelija hallintojohtaja Jaana Suihkonen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Hyvinvointialueuudistuksen myötä kunnilla säilyy edelleen lakisääteinen velvollisuus huolehtia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä ja kotoutumisen koordinoinnista. Toisaalta kunnilla on vahva velvoite tehdä yhteistyötä muiden toimijoiden kuten hyvinvointialueiden ja TE-viranomaisten kanssa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan lain mukaan kunnan on edistettävä asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Kotoutumislain mukaan kotoutumista edistäviä toimenpiteitä ja palveluja järjestetään mm. osana kunnallisia peruspalveluja ja kunnan on annettava maahanmuuttajalle asianmukaista ohjausta ja neuvontaa kotoutumista edistävistä toimenpiteistä ja palveluista. Kunnalla on myös yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä sekä sen suunnittelusta ja seurannasta paikallistasolla.

Kuluneen syksyn aikana Perusturvan palvelualueelta on pyritty siirtämään tietoa niin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen kuin kotoutumiseen liittyvistä asioista, jotta niiden haltuunotto sujuisi mahdollisimman joustavasti kuntaan jäävälle vastuutaholle. Operatiivinen vastuu asioiden edistämisestä tulee vuoden 2023 alusta olemaan kunnan Yhteisissä palveluissa. Sen vuoksi Yhteisten palveluiden vuoden 2023 toiminnallisiin tavoitteisiin tullaankin kirjaamaan tavoitteeksi huomioida sekä hyvinvointialueuudistus että tuleva työllisyys- ja elinkeinopalvelujen uudistus, jonka on määrä astua voimaan vuoden 2025 alusta. TE-uudistus pitää sisällään myös kotoutumiseen liittyviä velvoitteita.

Yhteisissä palveluissa ei tällä hetkellä ole riittävää osaamista eikä resursseja kummankaan aihealueen osalta. Näin ollen vuoden 2023 talousarvioesitykseen on sisällytetty Hyte-suunnittelijan ja maahanmuuttokoordinaattorin tehtävät. Hyte-suunnittelijan tehtäviin tultaneen lisäksi sisällyttämään LYK-työn koordinointi (Lapsiystävällinen kunta) sekä vaikuttamistoimielinten tukeminen. Talousarvioesitykseen sisältyvästä määrärahavarauksesta huolimatta on syytä huomioida, että valtio on ottamassa käyttöön HYTE-kannustimen vuoden 2023 alusta. Valtionosuuteen sisältyvällä kannustimella halutaan varmistaa kuntien aktiivinen toiminta asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi myös sote-uudistuksen jälkeenkin. Niin ikään valtio maksaa kunnille korvauksia kotoutumisen edistämisestä ja kotoutumislain mukaisen alkukartoituksen tekemisestä maahanmuuttajalle.

Jotta lakisääteisiin velvoitteisiin voidaan vastata mahdollisimman hyvin heti vuoden 2023 alusta, on tarvittavien asiantuntijoiden rekrytointi käynnistettävä mahdollisimman pian.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää, että Yhteisissä palveluissa voidaan käynnistää Hyte-suunnittelijan ja maahanmuuttokoordinaattorin rekrytointi jo vuoden 2022 aikana selostusosassa mainituin perustein.

Käsittely

Keskustelun aikana jäsen Anna Sahiluoma jätti seuraavan pöydällejättö ehdotuksen:

Esitän, että pöydätään ja käsitellään rekrytoinnit osana talousarvioneuvotteluja.

Anna Sahiluoman ehdotusta kannattivat Timo Haapaniemi, Antti Kilappa,  Kim Åström ja Piia Aallonharja.

Ehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti joten puheenjohtaja ilmoitti että asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti, että asiasta äänestetään niin, että ne jotka kannattavat asian jatkokäsittelyä äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat Anna Sahiluoman ehdotusta että asia jätetään pöydälle äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 4 JAA ääntä ja 9 EI ääntä.

Asia päätettiin jättää pöydälle.

JAA äänestivät: Huhmarniemi Saara, Myllyniemi Markus, Frantsi-Lankia Marjut ja Aintila Anna

EI äänestivät: Granström Anneli, Åström Kim, Haapaniemi Timo, Kajanti Carl-Johan, Björk Tony,Sahiluoma Anna, Kilappa Antti, Aallonharja Piia ja Ari Harinen (suullisesti)

Päätös Kunnanhallitus päätti jättää asian pöydälle.