Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 26.10.2022/Pykälä 29

Selvitys suomenkielisten ja ruotsinkielisten varhaiskasvatus- ja opetuspalveluiden kustannuseroista: vastaus talousarvioneuvotteluiden 2022 kysymykseen palveluiden yhdenvertaisesta ja kustannustehokkaasta järjestämisestä

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 26.10.2022 § 29

618/02.02.00/2022

Valmistelija Sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen, suomenkielisten varhaiskasvatuspalvelujen johtaja Anu Vesiluoma, suomenkielisten opetuspalvelujen johtaja Leila Kurki, erityisasiantuntija Siret Soop, vs. suomenkielisten opetuspalvelujen johtaja Astrid Kauber,vt. ruotsinkielisten varhaiskasvatus- ja opetuspalvelujen johtaja Katri Vepsä, ruotsinkielisten varhaiskasvatuspalvelujen päällikkö Ellen Engdal-Dannbäck (etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi)

Osana Kirkkonummen kunnan talousarvion 2022 valmistelua valtuustoryhmät esittivät palvelualueille ja viranhaltijoille kysymyksiä tai lisäselvityspyyntöjä. Näiden valtuustoryhmäkysymysten joukossa sivistyksen ja vapaa-ajan palvelualueelle osoitettiin varhaiskasvatuksen ja opetuksen yhdenvertaista ja kustannustehokasta järjestämistä koskeva tehtävä: "Kommunen startar en utredning om hur undervisning-en och småbarnspedagogiken kan organiseras så jämställt och kostnadseffektivt som möjligt i samtliga delar och inom kommunen."

Vastauksena esitettyyn kysymykseen palvelualue on selvittänyt varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen lapsi-, oppilas- ja opiskelijakohtaisia kustannuseroja ja niitä selittäviä tekijöitä. Tämä kustannusvertailu toimii lähtökohtana palvelujen yhdenvertaisuuden ja kustannustehokkuuden kehittämiselle. Selvitys tuodaan suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan sekä ruotsinkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksiin tiedoksi sekä edelleen välitettäväksi kunnanhallituksen tietoon.

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutus lautakunta merkitsee asian tiedoksi.

Käsittely Varhaiskasvatuspalvelujen johtaja Anu Vesiluoma poistui kokouksesta 18.09 pykälän käsittelyn aikana.

Puheenjohtaja Tuovi Ronkainen teki evästyksen:

Evästys hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi lautakunta evästää, että Suomenkielinen kasvatus- ja koululautakunta pyytää sivistystoimelta esityksen toimenpiteistä ja niihin liittyvistä aikatauluista, joilla kehitetään yhdenvertaista ja kustannustehokasta resurssien jakoa eri kieliryhmissä.

Tiedoksi Kunnanhallitus