Pöytäkirja 12.09.2022/Pykälä 290

Nimeämispyyntö Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon kaudelle 1.11.2022-29.2.2024

Nuorisovaltuusto 30.08.2022 § 50

Valmistelija Vastaava nuoriso-ohjaaja Joni Laine, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Hyvinvointialueen nuorisovaltuusto on kunnallisten nuorisovaltuustojen

edustajien sekä hyvinvointialueen viranhaltijoiden sekä päätöksentekijöiden

yhteistyöelin sekä nuorten vaikuttamiskanava. Vaikuttamistoimielimen

tehtävänä on antaa mahdollisuus vaikuttaa hyvinvointialueen toiminnan

suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on tai joilla vaikuttamistoimielin arvioi olevan merkitystä lasten ja nuorten ja

heidän tarvitsemiensa palveluiden kannalta.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuusto valitaan nyt ensimmäistä kertaa. Kokouksista korvataan jäsenille kokouspalkkio sekä

matkakustannukset. Aluevaltuusto on hyväksynyt hyvinvointialueen hallintosäännön, jossa säädetään mm. vaikuttamistoimielinten edustajan puhe- ja läsnäolooikeudesta toimielinten kokouksissa, aloiteoikeudesta sekä vaikuttamistoimielimen kokouspalkkioista.

Hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon voidaan nimetä nimeämisajankohtana Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnallisessa nuorisovaltuustossa tai vastaavassa toimielimessä toimiva nuori. Nuorisovaltuuston ensimmäinen toimikausi on 1.11.2022-29.2.2024. Mikäli hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimen jäsen luopuu tehtävästä tai ei täytä enää kelpoisuutta, kunnallinen vaikuttamistoimielin valitsee uuden edustajan omasta kokoonpanostaan loppukaudeksi.

Nuorisovaltuuston valitaan jäsenet kunnista seuraavasti: Espoo viisi (5)

jäsentä, Hanko yksi (1) jäsen, Inkoo yksi (1) jäsen, Karkkila yksi (1) jäsen,

Kauniainen yksi (1) jäsen, Kirkkonummi kolme (3) jäsentä, Lohja kolme (3)

jäsentä, Raasepori kaksi (2) jäsentä, Siuntio yksi (1) jäsen sekä Vihti kaksi (2) jäsentä. Varsinaisille jäsenille valitaan kuntakohtaiset varajäsenet, jotka

kutsutaan sijaantulojärjestyksessä. Varajäseniä voidaan nimetä korkeintaan yhtä monta, kuin kunnasta nimetään varsinaisia jäseniä.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on 6.6.2022 päättänyt pyytää kuntia nimeämään jäsenensä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen

nuorisovaltuustoon toimikaudelle 1.11.2022-29.2.2024 keskiviikkoon

31.8.2022 klo 16.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@luvn.fi.

Kuntia pyydetään nimeämään jäsenehdokkaansa sekä lisäksi varajäsenet siinä järjestyksessä, joissa varajäsenet toivotaan kutsuttavan varsinaisten jäsenten tilalle heidän ollessa estyneitä osallistumasta vaikuttamistoimielimen työskentelyyn. Kunta päättää siitä, miten käytännössä jäsenten ja varajäsenten nimeäminen kunnassa tapahtuu.

Nuorisovaltuusto asetetaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen

aluehallituksen kokouksessa arviolta 12.9.2022. Hyvinvointialueen

nuorisovaltuusto kokoontuu ensimmäisen kerran arviolta marraskuussa 2022.

Esittelijä

Päätösehdotus Kirkkonummen nuorisovaltuuton toimikausi on 1.1.2022-31.12.2023. Kirkkonummen nuorisovaltuusto päättää valita jäsenet sekä varajäsenet toimikautensa loppuun asti hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon, jonka jälkeen Kirkkonummen kunnanhallitus päättää asiasta kokouksessaan 12.9.2022.

Käsittely Nuorisovaltuusto äänesti edustajat Länsi-Uudenmaan nuorisovaltuustoon. Äänestystulos Mette Heinonen 3 ääntä. Nuppu Rissanen 2 ääntä ja Sandra Kari 2 ääntä.

Päätös Nuorisovaltuusto päätti, nuorisovaltuuston edustajat ovat Mette Heinonen, Nuppu Rissanen, Sandra Kari. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon ajalle 1.11.2022-31.12.2023. Varaedustajat ovat Kaspar Varik, Werner Wartiainen, Noel Gustafsson.

Tiedoksi Kunnahallituksen sihteeri

Kunnanhallitus 12.09.2022 § 290

875/00.00.01/2022

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää ehdokkaat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon seuraavasti:
Jäsenet:
Mette Heinonen
Nuppu Rissanen
Sandra Kari
varajäsenet:
Kaspar Varik
Werner Wartiainen
Noel Gustafsson

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, asianosaiset