Pöytäkirja 22.08.2022/Pykälä 261

Kunnanhallitus 22.08.2022 § 261

377/02.02.02/2022

Valmistelija talousjohtaja Esa Lindell, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Toimielintasoiset sekä tulo- ja menolajeittaiset ulkoiset toteumat ovat liitteenä. Lisäksi palveluiden ostojen osalta on tilikohtainen raportti suurimpien tilikohtaisten määrärahojen osalta.

Toimintakatteen kasvu heinäkuussa ilman erikoissairaanhoitoa on edelliseen vuoteen nähden 3,2 milj. euroa eli 2,9 % kun käytettävissä on 5,0 % enemmän määrärahaa kuin tilinpäätöksessä 2021. Yleinen palkkaratkaisu tarkoittaa kesäkuusta lähtien noin 1,5 milj. euron lisäkustannuksia loppuvuodelle.

Yleisesti ostopalvelujen määrärahavarauksen riittävyys on ongelma. On varattu 2,6 % vähemmän määrärahaa kuin vuonna 2021 käytettiin kun palvelujen ostojen kasvuprosentti on 7,6. Erityisesti ikäihmisten palveluissa on menomäärärahojen toteumassa ylitysuhka, joihin osin vaikuttaa henkilöstövajeen korvaamistarve ostopalveluilla. Espoon Sairaalan kasvaneet yksikköhintojen on ilmoitettu laskevan loppuvuoden osalta suoritemäärän lisääntymisen johdosta, joka hieman kompensoi lisääntyneestä käytöstä aiheutuvia kustannuksia.  Erikoissairaanhoito

näyttää tässä vaiheessa pysyvän budjetissa.

Tulos on ylijäämäinen 0,7 milj. euroa.

Kesäkuun kehysesityksessä oli alustavia arvioita toteumista toimielimittäin, jotka eivät olennaisesti ole muuttuneet kuntaan jäävien toimintojen osalta.

Koronakustannusten oletettiin talousarvion laadintavaiheessa poistuvan. Koronatukia ollaan kuitenkin myöntämässä myös kuluvalle vuodelle, joka vaikuttaa perusturvan toimintakatteeseen myönteisesti.  Tuen jakoperusteet ovat tällä hetkellä kunnissa lausunnolla.

Oheisena on verotulojen toteuma 7/2022. Verotuotot ovat kasvaneet heinäkuun tilanteessa 1,9 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Heinäkuun pienemmät verotuotot olivat linjassa koko maan kunnallisverotulojen tilitysten vähentymisen kanssa. Talousarvion verotuloarviossa on oletettu 3,6 % kasvu.

Suomen Kuntaliiton kevään verotuloennusteessa kunnan vuoden 2022 verotuottoarviota korotettiin noin 2,7 milj. euroa. Talousarviomääräraha on varattu edellisen Kuntaliiton ennusteen mukaisena.

Tämän pykälän käsittelyn yhteydessä esitellään myös KH:ssa 27.6.2022 pyydetty selvitys perusturvan palvelualueen taloudesta ja toiminnasta.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee talouden sekä verotulojen seurantaraportit 7/22 tiedokseen.

Käsittely

Vt. perusturvajohtaja Sirkku Pekkarinen-Keto ja talousjohtaja Esa Lindell esittelivät asiaa kokouksessa. Vt. perusturvajohtaja Sirkku Pekkarinen-Keto poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 18.10.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.