Pöytäkirja 27.06.2022/Pykälä 233

Vastaus valtuustoaloitteeseen 7/2020: esteettömän luontoreitin rakentaminen Linlon saareen, Kv

Kunnanvaltuusto 29.06.2020 § 59

Valtuutettu Irja Bergholm jätti kunnanvaltuuston kokouksessa seuraavan aloitteen:

"Jokaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus luonnossa liikkumiseen sekä luontosuhteen luomiseen ja sen ylläpitämiseen. Esteetön luontoreitti antaa mahdollisuuden luontoliikuntaan toimintakykyyn katsomatta.

Kirkkonummen kunta on hankkinut Linlon saaren kuntalaisten virkistyspaikaksi.

Saareen rakennetaan kunnan toimesta parhaillaan siltaa esteetöntä liikkumista ajatellen. Esteettömyys loppuu valitettavasti välittömästi sillan yli päästyä.

Linloon saari ei kokonaisuudessaan ole Natura-aluetta.

Ehdotan että kunta alkaisi suunnitella Linlon saareen luontoreittiä, joka soveltuisi myös liikuntarajoitteisille. Esteettömän luontoreitin rakentamisessa voisi alkuvaiheessa olla kysymys noin 1 -2 km reitistä, johon luonnollisesti kuuluisi mm esteetön grillipaikka ja käymälä.

Irja Bergholm Vasemmisto/Vänstern"

Aloitteen kannattivat seuraavat valtuutetut: Markus Myllyniemi, Antti Kilappa, Anna Kylmänen, Johanna Fleming, Saara Huhmarniemi, Sanni Jäppinen, Emmi Wehka-aho ja Krista Petäjäjärvi.

Päätös Kunnanvaltuusto päätti lähettää aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Kunnanhallitus 27.06.2022 § 233

769/10.03.01.02/2020

Valmistelija nuoriso- ja liikuntapäällikkö Päivi Sorvari, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus myönsi Kirkkonummen kunnalle 36 000 euroa avustusta Linlon saaren kehittämiseen vuodelle 2021. Avustuksen käytölle myönnettiin koronapandemiasta johtuvista tavaratoimitusten viivästyksistä jatkoaikaa kesäkuuhun 2022 saakka.

Saadun avustuksen tavoitteena on edistää Linlon saaren virkistyskäyttöä sekä minimoida haitallisia luontovaikutuksia mm. selkeyttämällä polkuverkostoa merkitsemällä nykyisiä polkuja, uusimalla opasteita ja laatimalla alueesta kartta. Lisäksi tarkoituksena on parantaa esteettömän sillan jälkeen alkavaa polkua pohjoiselle grillikatokselle (173 metriä) sekä kehittää pohjoisen grillikatoksen aluetta uudistamalla mm. olemassa olevaa grillikatosta, ulkogrillipaikkaa sekä uusia wc:t.

Tehdyt kehittämistoimenpiteet

Saadun avustuksen turvin kehittämistoimenpiteet Linlossa on aloitettu keväällä 2021 ja jatkuvat kesään 2022 saakka. Linlon pienvenesataman paikoitusalueelle on merkitty kaksi liikkumis- ja toimimisesteiselle henkilölle soveltuvaa autopaikkaa. Sillalta pohjoiselle grillikatokselle vievää polkua on parannettu siten, että erityisen tuen tarpeessa olevat henkilöt voivat liikkua polulla avustettaen tai jopa itsenäisesti apuvälineitä käyttäen. Polun parantaminen ei takaa kuitenkaan täysin esteetöntä reittiä. Jos Linlooseen rakennettaisiin täysin esteetön reitti, se vaatisi erilliset esteettömän reitin hankesuunnitelmat sekä huomattavasti enemmän määrärahaa kuin mitä tällä hetkellä on käytettävissä.

Pohjoisen grillikatoksen alueen kehittämistoimenpiteissä on myös huomioitu esteettömyys. Alueella jo aiemmin olevalle grillikatokselle on rakennettu ramppi sekä uusittu portaita. Alueelle on rakennettu esteetön wc ja uusittu tavallinen wc. Ulkona olevaa grillialuetta on tasoitettu ja sinne on hankittu esteettömiä pöytä-penkki -ryhmiä. Lisäksi kesän 2022 aikana alueelle rakennetaan vielä esteetön grilli.

Suunnitelluilla kehittämistoimenpiteillä on lisätty Linlon alueen saavutettavuutta erityisesti erityisen tuen tarpeessa oleville kuntalaisille. Linlon kehittämistoimenpiteiden suunnittelussa ja toteuttamisen testaamisessa on käytetty apuna kokemusasiantuntijaa ja hänen käyttämiään apuvälineitä.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa selvityksen vastauksena valtuustoaloitteeseen 7/2020 ja esittää kunnanvaltuustolle, että se merkitsee vastauksen tiedoksi ja pitää vastausta riittävänä ja aloitetta loppuun käsiteltynä.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.