Nuorisovaltuusto

Kirkkonummen kunnan kesätyöllistäminen vuodelle 2022

Nuorisovaltuusto 14.06.2022 § 42

1224/12.05.00/2020

Valmistelija Vastaava nuoriso-ohjaaja Joni Laine, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

1.

Henkilöstöjaosto pääti kokouksessaan 9.2.2022, kunnan keskitetysti järjestettäviä kesätyöpaikkoja osoitetaan 70 nuorelle,

jotka ovat täyttäneet 15 vuotta tai täyttävät 15 vuotta vuoden 2022 aikana.

Eri työtehtävissä voi olla ikään liittyviä työturvallisuuteen perustuvia vaatimuksia, joten osa kesätyöpaikoista voidaan osoittaa vain 16 vuotta täyttäneille. Kunkin kesätyöjakson pituus on 1 kk. Kesätyöstä maksettava kuukausipalkka on 850 euroa.

kunnan keskitetysti järjestettäviä kesäharjoittelupaikkoja osoitetaan kahdeksalle yliopistossa tai korkeakoulussa opiskelevalle nuorelle. Harjoittelujakson pituus on 2 kuukautta. Harjoittelusta maksettava korvaus on 1 653,91 euroa kuukaudessa.

kunnan omien kesätyöpaikkojen ja harjoittelujaksojen lisäksi kunta tarjoaa 100 kpl kesätyöseteleitä 15 - 17 vuotiaille nuorille. Kunkin setelin arvo on 300 euroa. Kesäsetelillä työllistettävän nuoren työsuhteen on toteuduttava ajalla 1.6-31.8.2022 ja työsuhteen on kestettävä vähintään kaksi viikkoa (vähintään kymmenen työpäivää). Työntarjoaja ei voi olla yksityinen henkilö tai yksityistalous. Nuori toimittaa Ohjaamoon itse hankkimansa ja varmistamansa kesätyöpaikan tiedot. Ohjaamo toimittaa nuoren työnantajalle kesätyösetelin. Numeroitu kesätyöseteli on henkilö- ja yrityskohtainen. Työnantaja palauttaa kesäsetelin Kirkkonummen Ohjaamoon viimeistään 30.10.2022 ja sen liitteenä toimitetaan ansioerittely.

Kesätyöllistämisen toteutumisen laajuutta ja käytännön järjestelyitä arvioidaan tarvittaessa uudelleen huomioiden vallitseva koronatilanne ja asia tuodaan henkilöstöjaoston käsiteltäväksi uudelleen.

Kesätyöpaikkojen käytännön organisoinnista vastasi Kirkkonummen Ohjaamo. Ohjaamon vastaava Pekka Sinisalo, saapuu nuorisovaltuuston kokoukseen kertomaan kesätyöpaikkojen käytännön prosessista.

Esittelijä Puheenjohtaja

Päätösehdotus Nuorisovaltuusto antaa lausunnon Kirkkonummen kunnan kesätyöllistämisestä.

Käsittely

Päätös Nuorisovaltuusto yksimielisesti haluaa lisätä kesätyöpaikkojen määrää 70:stä kahteensataan kesätyöpaikkaan.
Nuorisovaltuusto kannattaa Kesätyöseteleiden määrän nostamista 100:sta 300:n
Nuorisovaltuusto pitää tärkeänä, että nuoret saavat kokemusta työelämästä ja henkilöstöjaoston päätös ei tue tätä tavoitetta.
Nuorisovaltuusto haluaa tukea myös erityistarpeita vaativien nuorten kesätyöllistymistä, tämä tulisi huomioda kunnan rekrytoinnissa.
Nuorisovaltuusto toivoo läsnäolo ja puheoikeutta henkilöstöjaoston kokouksiin, joissa käsitellään nuoria koskevia asioita.

Tiedoksi Henkilöstöjaoksen sihteeri