Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta

Koti- ja kouluyhdistyksille myönnettävä avustus vuonna 2022

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.09.2022 § 24

965/02.05.01.01/2022

Valmistelija Suomenkielisten opetuspalvelujen johtaja Astrid Kauber, etunimi.sukunimi(at)kirkkonummi.fi

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta on vuoden 2022 käyttösuunnitelman käsittelyn yhteydessä 1.3.2022 § 5 hyväksynyt, että kotien ja koulujen yhteistyötä voidaan vahvistaa tukemalla koti- ja kouluyhdistysten toimintaa myös taloudellisesti. Vuodelle 2022 on suomenkielisten opetuspalvelujen käyttösuunnitelmassa 12 000 euron varaus yhdistysten tukemiselle. Hakuaika avustuksille oli 16.5.-6.6.2022 klo 12.00 saakka.

Avustus myönnetään rekisteröidylle koti- ja kouluyhdistykselle. Mikäli yhdistys edustaa useamman koulun huoltajia, on siitä oltava maininta yhdistyksen säännöissä. Tällöin avustus myönnetään kouluittain.

Kirkkonummen Kielikylpy ry edustaa Gesterbyn kielikylpyluokkia. Tästä syystä sen osuus lasketaan kielikylpyluokilla opis¬ke¬le¬vien oppilaiden määrän mukaan. Vastaavasti Gesterbyn koulun oppilasmääristä vähennetään kielikylpyoppilaiden osuus.

Avustushausta tiedotettiin kunnan nettisivujen kautta. Lisäksi koulujen rehtoreiden kautta pyydettiin olemaan yhdistyksiin suoraan yhteydessä asiasta tiedottamiseksi. Ennen hakuajan päättymistä muistutettiin vielä niitä yhdistyksiä, joiden hakemuksia ei ollut saapunut. Määräaikaan mennessä kaikkien suomenkielisten perusopetuksen koulujen Koti- ja kouluyhdistyksiltä saapui sähköinen avustushakemus.

Koti- ja kouluyhdistysten avustusta haettiin ainoastaan sähköisellä hakemuksella, joka löytyy kunnan sivuilla

www.kirkkonummi.fi/koti-ja-kouluyhdistyksille-myonnettava-avustus.

Avustushakemukset oli toimitettava viimeistään 6.6.2022 klo 12.00. Myöhästyneitä hakemuksia ei huomioida.

Avustuksen jakaminen tapahtuu siten, että kunkin koulun koti- ja kouluyhdistykselle jaetaan 400 euron suuruinen perusmääräraha ja jäljelle jäävä rahamäärä jaetaan koulun oppilasmäärän mukaisessa suhteessa.

Seuraavat yhdistykset ovat hakeneet avustusta määräaikaan mennessä:

Gesterbyn koti ja koulu -yhdistys ry

Kirkkonummen kielikylpy ry

Heikkilän koulun vanhempainyhdistys - HKV ry

Jokirinteen koulun vanhempainyhdistys Kivat ry

Kantvikin Koti- ja Kouluyhdistys ry

Kartanonrannan koulun vanhempainyhdistys ry

Laajakallion koulun vanhempainyhdistys ry

Masalan Koti ja koulu -yhdistys ry

Nissnikun Koti- ja Kouluyhdistys ry

Papinmäen koulun vanhempainyhdistys ry

Veikkolan Koti ja koulu -yhdistys ry

Veikkolan Koti ja koulu -yhdistys ry toimii sekä Veikkolan koulun että Vuorenmäen koulun vanhempainyhdistyksenä ja hakee avustusta molempien koulujen osalta.

Edellä selvitettyjen periaatteiden mukaisesti myönnettävä avustusmääräraha jakautuu seuraavasti:

Gesterbyn Koti ja koulu -yhdistys ry  837,17€

Kirkkonummen kielikylpy ry  300,12€

Heikkilän koulun vanhempainyhdistys - HKV ry 724,2€

Jokirinteen koulun vanhempainyhdistys Kivat ry  2103,94€

Kantvikin Koti ja koulu -yhdistys ry  940,88€

Kartanonrannan koulun vanhempainyhdistys ry   992,74€

Laajakallion koulun vanhempainyhdistys ry  627,9€

Masalan Koti ja koulu -yhdistys ry  863,1€

Nissnikun Koti- ja kouluyhdistys ry   1511,3

Papinmäen koulun vanhempainyhdistys ry  533,44

Veikkolan Koti ja koulu -yhdistys ry  2565,16€

(Veikkolan 1683,54€ ja Vuorenmäen 881,62€ koulut)

yht. 12 000 €

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää

jakaa suomenkielisten peruskoulujen koti ja koulu -yhdistyksille tukea seuraavasti:

Gesterbyn Koti ja koulu -yhdistys ry  837,17€
Kirkkonummen kielikylpy ry  300,12€
Heikkilän koulun vanhempainyhdistys - HKV ry 724,2€
Jokirinteen koulun vanhempainyhdistys Kivat ry  2103,94€
Kantvikin Koti ja koulu -yhdistys ry  940,88€
Kartanonrannan koulun vanhempainyhdistys ry   992,74€
Laajakallion koulun vanhempainyhdistys ry  627,9€
Masalan Koti ja koulu -yhdistys ry  863,1€
Nissnikun Koti- ja kouluyhdistys ry   1511,3
Papinmäen koulun vanhempainyhdistys ry  533,44
Veikkolan Koti ja koulu -yhdistys ry  2565,16€
(Veikkolan 1683,54€ ja Vuorenmäen 881,62€ koulut)
    yht. 12 000 €

esittää yhdistyksille avustuksen käyttöä koskevana ohjeistuksena, että tuen käytössä huomioidaan erityisesti oppilaiden osallistaminen ja yhteisöllisyyttä edistävät tapahtumat ja toimenpiteet.

Käsittely Suomenkielisen opetuspalvelujen johtaja Astrid Kauber oli läsnä pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajan.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Koti- ja kouluyhdistykset