Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Esityslista 26.09.2024/Asianro 102

Oikaisuvaatimus Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2024 - Sydobackan tiekunta

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 26.09.2024

900/08.01.04/2023

Valmistelija kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää

hylätä Sydobackantien tiekunnan 26.8.2024 jättämän oikaisuvaatimuksen

Käsittely <Aloita käsittelyn kuvaus tästä>

Päätös

Selostus Sydobackan tiekunta (KTJ-tunnus 000-2007-K020372) on 26.8.2024 jättänyt oikaisuvaatimuksen Kirkkonummen kunnan yhdyskuntatekniikan lautakunnan päätöksestä 15.8.2024 § 68 Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2024 koskien Sydobackan tiekunnan kunnossapitoavustusta.

Yhdyskuntatekniikan lautakunta on päätöksessään päättänyt olla myöntämättä Sydobackan tiekunnalle kunnossapitoavustusta. Tiekunta ei ole toimittanut vaadittavia liitteitä määräpäivään mennessä.

Sydobackan tiekunnan vaatimus

Tiekunta vaatii, että tiekunnan kunnossapitoavustus maksetaan avustuskäytännön mukaisesti.

Perustelut

Haen muutosta Sydobackan tiekunnan osalta, jolle ei ole myönnetty avustusta syystä että tilityksentarkastuskertomus puuttuu. Pyydän, että avustus myönnetään hakemuksen mukaisesti. Verkkolomakkeessa, jonka lähetin 1.4.2024 oli kohta, johon piti ladata pöytäkirja, josta ilmenee hoitokunnan vastuuvapaus. En pysty mistään tarkistamaan, tuliko dokumentti ladattua oikein vai onko jotain mennyt pieleen. Pöytäkirja on tämän sähköpostin liitteenä. Päätöksen liitteenä olevassa kunnossapitoavustusten listassa on peräti 18 tapausta, joissa kyseinen liite puuttuu, eli voisiko kyse olla tietoteknisestä häiriöstä? Pyydän siis, että avustus myönnetään, koska vastuuvapausasia on tiekunnassamme kunnossa, kuten liitteen pöytäkirjasta ilmenee.

Vastine

Kaikille kunnossapitoavustusta hakeneille pakollinen liite on tilityksentarkastuskertomus tai tiekunnan kokouksen pöytäkirja, jossa hoitokunnalle tai puheenjohtajalle on myönnetty tili- ja vastuuvapaus. Niiden tiekuntien, jotka eivät ole toimittaneet KTJ-otetta 2020 tai sen jälkeen tai tiekunnat, joiden tienosiin on tullut muutoksia, tulee toimittaa myös tiekunnan yksityistierekisterin rekisteriote KTJ-ote.

Kunnossapitoavustushakemuksen pakolliset liitteet on lueteltu Kirkkonummen kunnnan yksityistieavustusten myöntämisehdoissa ja yksityistieavustustenhakulomakkeella. Määräpäivä liitteiden toimittamiselle on kerrottu kunnan nettisivuilla 20.2.-2.5.2024 julkaistussa kuulutuksessa, Kirkkonummen sanomissa 28.2.2024  julkaistussa kuulutuksessa sekä avustuksenhakulomakkeella.

Tiekunnalla on ollut useampi mahdollisuus avustusta hakiessaan saada tietoonsa avustuksen myöntämiseen tarvittavat pakolliset liitteet ja niiden toimittamisen määräpäivä.

Tiekunnan vastuulla on toimittaa avustushakemuksen liitteet määräpäivään mennessä. Liitteet on voinut liittää hakulomakkeelle tai ne on voinut toimittaa Kirkkonummen kunnan kirjamoon 1.7. mennessä.

Kunnossapitoavustusta hakeneista tiekunnista viisi tiekuntaa on jättänyt tilityksentarkastuskertomuksen tai pöytäkirjan otteen jossa hoitokunnalle tai puheenjohtajalle on myönnetty tili- ja vastuuvapaus kokonaan toimittamatta. Mikään ei viittaa siihen, että avustustenhakulomakkeessa olisi ollut tekninen häiriö. Tiekunnilla on ollut myös mahdollisuus ottaa yhteyttä yhdyskuntatekniikkaan tai kirjaamoon mikäli on herännyt tarve tarkistaa onko vaadittavat liitteet toimitettu.

Sydobakan tiekunta ei ole liittänyt liittettä sähköiseen avustustenhakulomakkeeseen, eikä liitettä ole toimittettu määräpäivään mennessä kunnan kirjaamoon.