Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Yhdyskuntatekniikan lautakunnan talousarvion lisämäärärahaesitys

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 26.09.2024

889/02.02.02/2023

Valmistelija kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa, kunnangeodeetti Otso Kärkkäinen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että yhdyskuntatekniikan lautakunnan vuoden 2024 talousarvioon tehdään seuraavat muutokset:

1.
Yhdyskuntatekniikan lautakunnan erikseen sitovasta HSL:n määrärahasta siirretään 450 000 euroa lautakunnan muun toiminnan toimintakuluihin

2.
korotetaan investointiosan hankkeen "muut pitkävaikutteiset menot, Täydennyskartoitukset ja paikkatietojen tuottaminen" määrärahaa 80 000 eurolla.

Käsittely

Päätös

Selostus

Yhdyskuntatekniikan lautakunta on 18.1.2024 § 3 hyväksynyt vuoden 2024 käyttösuunnitelman.

Käyttötalouden toteutumisen ennuste

Kulunut talvi oli talvikunnossapidon osalta haasteellinen. Keskimääräiseen talveen nähden toimenpidekertojen määrä oli noin kaksinkertainen. Tämän vuoksi talvikunnossapidon kustannukset kuluneen talven osalta ovat poikkeuksellisen suuret. Talvikunnossapito koostuu katujen, jalankulku ja pöyräilyväylien sekä talvikunnossapidon piirissä olevien yleistenalueiden aurauksista, liukkaudentorjunnasta ja polanteiden poistoista. Erityisesti kovat lumisateet ja nollan molemmin puolin tiheästi vaihdellut lämpötila aiheuttivat talvikunnossapidossa paljon työtä. Keväällä liukkaudentorjunnassa käytetyn hiekan ja sepelin poistossa on ollut huomattavasti suurempi työmäärä.

Osavuosikatsauksen tarkastelutilanteessa 31.8.2024 kunnallistekniikkapalvelujen palvelujen ostot ovat 2 289 444 €, joka on 85,0 % toteutuneista kustannuksista. Tarkasteluhetkellä toteutuneiden kustannusten taso pitäisi olla 66,6%. Vuoden 2023 elo-joulukuu toteutuneet kustannukset ovat olleet 1,11 milj. euroa ja vuoden lopussa kustannukset ovat olleet 2,98 milj. euroa. Mikäli loppuvuoden kustannukset toteutuvat edellisen vuoden mukaisesti, vuoden 2024 lopullinen kustannus olisi noin 3,4 milj. euroa. Lisäksi palvelujen ostojen kustannuksiin on kohdistunut Strömsbyn maankaatopaikan maisemointiin liittyviä maisemointikustannuksia. Budjetoituun nähden lautakunnan palvelujen ostojen arvioidaan ylittävän budjetin noin 800 000 eurolla.

Lautakunnan henkilöstökustannukset kokonaisuutena ovat toteutuneet talousarviota alempina henkilöstövaihdosten ja avoinna olleiden tehtävien vuoksi. Henkilöstökustannusten arviodaan toteutuvan noin 250 000 euroa talousarviota alempana.

Lautakunnan toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan noin 100 000 euroa talousarviota korkeampana.

Tilanteessa 31.8.2024 arvioidaan, että lautakunnan toimintakate ylittyy noin 450 000 eurolla.

Yhdyskuntatekniikan talousarvioon on varattu 7,224 milj. euroa HSL:n kuntaosuuteen HSL:n hallituksen esittämän talous- ja toimintasuunnitelman 2024 mukaisesti. HSL:n yhtymäkokouksen päätti muutoksista HSL:n talousarvioon sen jälkeen, kun kunnan talousarvio oli hyväksytty kunnanvaltuustossa. HSL:n yhtymäkokouksen hyväksymässä talous- ja toimintasuunnitelmassa Kirkkonummelta laskutettava kuntaosuus on 6,728 milj. euroa eli noin 0,45 milj. euroa lautakunnan talousarviota alempi.

Esitys talousarviomuutoksesta

Tilanteessa 31.8.2024 arvioidaan, että Yhdyskuntatekniikan lautakunnan määräraha ei kokonaisuutena ylity, kun huomioidaan myös HSL:n määrärahat. Kuitenkin valtuustoon nähden erikseen sitova HSL:n maksuosuus on alittumassa 450 000 euroa. Tämä esitetään siirrettäväksi lautakunnan muiden toimintakulujen katteeksi, jotka ovat vastaavasti ylittymässä.

Investoinnit

Lautakunnan talousarvion investoinneissa on mukana ”Muut pitkävaikutteiset menot”. TieraCity-hankinnasta toteutuu menoja v. 2024 arviolta 180 000 €. Projektille on varattu 70 000 € investointirahaa ja Valtiovarainministeriön digitalisaatiokannustinjärjestelmän kautta 50 000 €, kun kunta osallistuu digitalisaation edistämishankkeeseen KATTI. Hankkeen rahoista 30 000 € voidaan käyttää TieraCity-järjestelmän käyttöönottoon ja 20 000 € käytetään hankkeeseen liittyvän projektityöntekijän palkkoihin. Budjettia tehdessä ei osattu arvioida aineistokonversioihin tarvittavaa määrärahaa oikein, koska konversioita on tehty arvioitua enemmän TieraCityn käyttöönoton alkuvaiheessa. Lisäksi joidenkin TieraCityyn vietävien aineistojen arvioidut konversioiden työmäärät ovat ylittyneet, jolloin tehdyistä konversiotöistä on jouduttu maksamaan lisää ylittyneen työmäärän mukaan. Ylimääräisiä konversio- ja käyttöönottomaksuja on tullut n. 37 000 €.

Hankinnalle haetaan lisämäärärahaa 80 000 €.