Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Esityslista 26.09.2024/Asianro 105

Oikaisuvaatimus Yksityisteiden perusparannusavustukset 2024 - Falklammen tiekunta

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 26.09.2024

900/08.01.04/2023

Valmistelija kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää

hylätä Falklammentien tiekunnan 4.9.2024 jättämän oikaisuvaatimuksen

Käsittely <Aloita käsittelyn kuvaus tästä>

Päätös

Selostus Falklammen tiekunta (KTJ-tunnus 000-2012-K037029) on 4.9.2024 jättänyt oikaisuvaatimuksen Kirkkonummen kunnan yhdyskuntatekniikan lautakunnan päätöksestä 15.8.2024 § 69 Yksityisteiden perusparannusavustukset 2024 koskien Falklammen tiekunnan perusparannusavustusta.

Yhdyskuntatekniikan lautakunta on päätöksessään päättänyt olla myöntämättä Falklammen tiekunnalle perusparannusavustusta. Perusteluilla: yksityistieavustusten myöntämisehtojen 4 §:n mukaan perusparannusavustusta on haettava ennen hankkeen aloittamista. Katselmuksen 4.7.2024 perusteella työt on tehty, tiekunnan toimittamaan karttaan merkityissä paikoissa ei perusparannusta vaativia routavaurioita.

Falklammen tiekunnan vaatimus

Falklammen tiekunta pyytää yhdyskuntatekniikan lautakuntaa oikaisemaan päätöstään ja hyväksymään Falklammen tiekunnan hakemuksen yksityistien perusparannuksesta 60 % osuudella arvioiduista kokonaiskustannuksista.

Perustelut

Falklammen tiekunta hakee päätökseen oikaisua, sillä perusteella, että perusparannusavustusta on haettu ennen hankkeen aloittamista, kuten prosessin mukaan kuuluukin. Hakemus on toimitettu Kirkkonummen kunnan kirjaamoon 2.5.2024. Varsinaisia perusparannustöitä ei ole vielä tielle tehty, vaan lanattu ja laitettu täytemaata pahimpiin vauriokohtiin. Tie siis kaipaa vielä perusteellisempia perusparannustöitä ollakseen kestävämmällä pohjalla tulevien talvien routimista ajatellen.

Routavaurioita koskevissa paikkaustöissä ei voida kuitenkaan odottaa siihen asti, että katselmus tehdään sitten jossain vaiheessa kesää (tässä tapauksessa 4.7.2023) koska siihen mennessä tie menee jo niin huonoon kuntoon, että sillä liikkuminen muodostuu todella haaseteelliseksi.

Falklammentiellä on kaikkiaan 4 keväällä pehmeää routapaikkaa, joihin autot jäävät kiinni, ja jossa tienpohja voi jopa murentua alta, jos niitä ei korjata heti kun routimisaika on ohi (toukokuun aikana). Tiellä on kuitenkin liikennettä seitsemälle eri kesämökille, sekä yhdelle paikalliselle ympärivuotisesti tien varrella asuvalle asutukselle.

Vastine

Falklammen tiekunnan kunnalle toimitetussa perusparannussuunnitelmassa kerrotaan kahden routavauriokohdan korjaamisesta.Perusparannussunnitelmassa ei kuitenkaan kerrota mitä toimenpiteitä routavauriokohdille ollaan suunniteltu. Tiekunnan vuosikokouksen pöytäkirjassa sanotaan vuoden 2024 kunnossapitotöihin tilattavaksi routavauriokohtien korjaustyöt hoitokunnan esityksen mukaan. Kuntaan ei ole toimitettu hoitokunnan esitystä tai muuta tarkempaa selostusta siitä minkälaista korjausta routavauriokohdille ollaan tekemässä. Avustuksenhakulomakkeella kustannusarvioksi perusparannushankkeelle on ilmoitettu 700 € alv 0%, erillistä kustannuserittelyä mitä kyseinen summa sisältää ei ole toimitettu. Kyseinen summa mahdollistaa esimerkiksi kyseessä olevien kahden routavauriokohdan paikkaamisen, sorastamisen ja lanaamisen. Kyseinen summa ei riitä oikaisuvaatimuksessa mainittuun routavauriokohtien perusteellisempaan perusparannustyöhön, niin sanottuun osittaiseen massanvaihtoon ja tien kuivatuksen parantamiseen tien kahdessa kohdassa. Pienen kustannusarvion ja puutteellisen perusparannussuunnitelman perusteella voidaan sanoa että kyseisille kohdille on suunniteltu tehtäväksi sorastus ja lanaus, jota voidaan pitää soratien normaalina kunnossapitotyönä, eikä kyseessä ole perusparannushanke. Nämä paikkaustyöt on tehty oikaisuvaatimuksenkin mukaan jo keväällä 2024. Tiekunta on hakenut myös vuonna 2023 perusparannusavustusta routakohtien korjaamiseen muutaman sadan euron summalla ja puutteelisilla asiakirjoilla. Tien kunnossapito on vuosittaista, mutta perusparannus on isompi hanke joka korjaa, ei vain paikkaa tietä. Perusparannus ei myöskään ole lähtökohtaisesti toimintaa jota joudutaan tekemään tien samaan kohtaan vuosittain.  Mikäli tiessä on joka vuosi uusivia pahoja routavauriokohtia on hyvä harkita suurempaa suunnitelmallista perusparannushanketta, massanvaihtoa ja tien kuivatuksen parantamista, jolle avustusta voi hakea jo edellisenä vuonna selkein suunnitelma-asiakirjoin.