Toimitilapalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 25.09.2024/Pykälä 51

Toimitilapalveluiden lautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnittelu vuosille 2026–2027

Toimitilapalvelujen lautakunta 25.09.2024 § 51

506/02.02.00/2024

Valmistelija yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen

toimitilajohtaja Kari Toikka

palvelujohtaja Johanna Tuppurainen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Toimitilapalveluiden lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle toimielimen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026–2027 taloussuunnitelman liitteen mukaisesti.

Käsittely Esittelijän kokouksessa antama muutettu pohjaehdotus:

Poistetaan teknisenä korjauksena tuloslaskelmataulukosta ylimääräiset rivit. Lisätään investointitaulukkoon hankkeelle "Kunnantalon tilankäytön kehittäminen" 2 500 000 euron määräraha vuodelle 2025. Lisätään talousarvion investointiosaan seuraava seliteteksti: "Kunnantalon tilankäytön kehittäminen. Varaudutaan kunnantalolla tehtäviin muutostöihin, joita ulkopuolisen vuokralaisen sijoittuminen kunnantalolle edellyttää. Muutostyöt toteutetaan, mikäli vuokrasopimus tehdään. Vuokralainen maksaa muutostöiden kustannukset tulevan vuokran yhteydessä"

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti muutetun päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 10.6.2024 § 207 vuoden 2025 talousarvion laadintakehyksen. Kunnanhallitus hyväksyi kehyksen sillä lisäyksellä, että suunnitelmavuoden 2026 tulos on saatava positiiviseksi tarkentuvien verotuloennusteiden ja tarvittavin talouden sopeuttamistoimin, joita tarkastuslautakuntakin on edellyttänyt. Oheismateriaalina oleva kehys on laadittu toimielinkohtaisesti ulkoisen toimintakatteen osalta. Erikseen sitovan HSL:n määrärahaa koskeva kehys on annettu erillisinä.

Hyväksyessään kehyksen kunnanhallitus kehotti kaikkia toimialoja laatimaan vuoden 2025 talousarvioehdotuksensa toimielintasoisen toimintakatteen puitteissa ottaen huomioon erikseen sitovan HSL:n määrärahan sekä kehottaa käynnistämään neuvottelut HSL:n johdon kanssa siitä, että kunnan maksuosuudet arvioidaan uudelleen ja hillitään maksuosuuden kasvua kestävälle tasolle.

Kunnanhallitus kehotti kaikkia toimialoja kiinnittämään erityistä huomiota siihen, että talousarviovuoden sitovat toiminnalliset tavoitteet asetetaan siten, että ne tukevat Kirkkonummen kunnan taloudellisen tilan tasapainottamista suunnittelukauden aikana.

Talousarvion laadinnan aikana laadintakehykseen on tehty tarkennuksia liittyen mm. Gesterbyn koulukeskushankkeen kirjaamiseen ja käyttöönottoon jo vuoden 2025 lopulla. Laadintakehykseen on myös päivitetty HSL:n muutettu menoarvio sekä uusimmat ennusteet verotuloista ja valtionosuuksista. Hyväksytty kehys on muuttunut myös valtionosuuksien ja verotulojen osalta.

Lopulliseen talousarvioon ja suunnitteluvuosiin tulee vaikuttamaan laadittava kestävän kasvun ohjelma, jonka valmistelua tehdään keskitetysti syksyn aikana.

Oheismateriaalina tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023, joka sekä kunnanhallituksen vastine kertomukseen on otettu huomioon talousarvion 2025 valmistelussa.

Liite:

-          toimitilapalveluiden lautakunnan talousarvioehdotus 2025 ja taloussuunnitelma 2026–2027

Oheismateriaali:

-          Toimialakohtainen laadintakehys ja TA-esitys palveluryhmätasolla

-          Tarkastuslautakunnan arviointikertomus ja kunnanhallituksen vastine kertomukseen.