Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Esityslista 29.08.2024/Asianro 84

Talousarvion investointiosan määrärahamuutos, Veikkolanpuro II  (hanke 2026)

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 29.08.2024

1306/10.02.03/2019

Valmistelija Projektipäällikkö Hannu Ruhanen,

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää, että

1.  Vuoden 2024 talousarvion investointiohjelmaan liikenneväylät ja puistot osioon kohtaan yleissuunnittelu lisätään  hanke Veikkolanpuro II

2. hankkeelle Veikkolanpuro II siirretään määräraha investointiohjelman sisältä liikenneväylät ja puistot osiosta hankkeelta 9463 Killinmäki 15 000 €. Killinmäen hanke ei ole käynnistynyt

Käsittely <Aloita käsittelyn kuvaus tästä>

Päätös

Selostus Veikkolanpuro II (hanke 2026) kunnallistekniikan yleissuunnitelmaa tarkennetaan lisätyönä. Lisätyössä varmistetaan katujen pituuskaltevuuksien esteettömyys. Lisäksi kääntöpaikkojen suunnitelmia uusitaan niin, että huoltokalusto pääsee kääntymään niillä ympäri pelkkien henkilöautojen sijaan. Myös katujen päädyistä lähtevissä kevyen liikenteen reiteissä huomioidaan aurauslumien tyhjennys kaduilta ilman ulkoilureittien tukkimista talvikunnossapidossa.

Puukonkuja jatketaan täydeksi lenkiksi lisätonttien osoittamisen takia. Puukontien pohjoispään alueellinen sisääntulo jaetaan kahtia ajoradaksi ja kevariksi, jotka kiertäisivät liito-oravapuun ympäriltä. Tutkitaan maanomistajan kanssa neuvotellun rantasaunan kaavoittamisen mahdollisuutta.

Yleissuunnittelun aikataulun mukaan, se tapahtuu elokuu-lokakuu 2024, eikä ole syytä olettaa sen jatkuvan vuodelle 2025. Lisätyönä tehtävän suunnittelun hinnaksi on tarjottu 12 496 €. Edellisten suunnitelmien mukaiset rakentamisen kustannusarvio on 3 062 317 €, josta vesihuollon osuus on 675 204 €. Tähän tulee vielä päälle tämän suunnittelun muutokset kustannuksiin, kun lisätyö valmistuu, mutta nämä eivät todennäköisesti ole suuret.

Kunnan talousarvion 2024 ”liikenneväylät ja puistot” -hankeryhmän määrärahaa saa käyttää muihin taloussuunnitelmavuosien hankkeisiin yhdyskuntatekniikan lautakunnan päätöksellä, jos talousarviovuoden jonkin hankkeen toteuttamista ei ole voitu aloittaa.