Vammaisneuvosto
Pöytäkirja 13.06.2024/Pykälä 44

Ajankohtaisia asioita strategisen kehittämisen palveluista

Vammaisneuvosto 13.06.2024 § 44

105/00.01.02/2024

Valmistelija Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen

Päätösehdotus

Vammaisneuvosto merkitsee tilannekatsauksen kunnan hyvinvointikertomus- ja hyvinvointisuunnitelmatyöstä tiedoksi. Lisäksi vammaisneuvosto valitsee edustajan ikäihmisten hyvinvointisuunnitelmatyöpajaan sekä edustajan kotouttamisohjelman työstämiseen.

Käsittely Kehityspäällikkö Jaana Halin esittäytyi ja toivoi lisää yhteistyötä.

Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen kertoi että hyvinvointikertomustyö on alkamassa. Ikäihmisten HVS tehdään vuosina 2025-2026. Vammaisasiat sisältyvät hyvinvointisuunnitelmaan. Ikäihmisten HVS käsitellään elinvoimajaostossa 4.9. jonka yhteydessä järjestetään työpaja johon vammaisneuvoston edustaja osallistuu.

Kotoutumisohjelman työstäminen on alkamassa Myös tähän toivotaan. Vammaisneuvostolta edustajaa. Vammaisneuvosto valitsi Helena Paimelan vammaisneuvoston edustajaksi ikäihmisten hyvinvointisuunnitelmatyöpajaan ja Hannele Rauhasen vammaisneuvoston edustajaksi kotouttamisohjelmatyöryhmään.

Osallisuusmalli käsitellään järjestötapahtumassa 20.8.

Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen ja kehityspäällikkö Jaana Halin poistuivat esittelynsä jälkeen klo 13.23. Vammaisneuvosto piti tauon klo 13.23-13.28.

Päätös Vammaisneuvosto merkitsi tilannekatsauksen kunnan hyvinvointikertomus- ja hyvinvointisuunnitelmatyöstä tiedoksi.

Lisäksi vammaisneuvosto valitsi Helena Paimelan vammaisneuvoston edustajaksi ikäihmisten hyvinvointisuunnitelmatyöpajaan ja Hannele Rauhasen vammaisneuvoston edustajaksi kotouttamisohjelmatyöryhmään.

Tiedoksi Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen

Selostus 1) Kehityspäällikkö Jaana Halin esittäytyy.

2) Hyvinvointikertomus- ja hyvinvointisuunnitelmatyö

Kehityspäällikkö Jaana Halin ja hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen antavat tilannekatsauksen kunnan hyvinvointikertomus- ja hyvinvointisuunnitelmatyöstä.

3) Vammaisneuvoston edustaja ikäihmisten hyvinvointisuunnitelman työstämiseen

Ikäihmisten hyvinvointisuunnitelma on työn alla ja suunnitelman hyvinvointitavoitteita tullaan määrittelemään päättäjien kanssa yhteistyössä elo-syyskuussa järjestettävässä työpajassa. Toivomme vammaisneuvostosta edustajaa työpajaan ja suunnitelman työrukkaseen.

4) Vammaisneuvoston edustaja Kotoutumisohjelman valmisteluun

Kirkkonummen kotouttamisohjelman työstämiseen kaivataan vaikuttamistoimielinten edustajia. Kotouttamisohjelma tulee valmistua marraskuuhun 2024 mennessä. Lisätietoa jäsenille lähetetyssä liitteessä.

5) Osallistumismalli ja osallisuusdialogit

Kuntastrategiaa tukeva osallisuusmallin työstäminen on parhaillaan käynnissä ja kesän jälkeen asukkaille, päättäjille ja kunnan työntekijöille järjestetään yhteisiä vuoropuhelutilaisuuksia, joiden tarkoituksena on kuulla, mihin asioihin ja millä tavalla asukkaat haluavat osallistua. Esittelemme kokouksessa asiaa tarkemmin ja toivomme kannanottoa vammaisneuvostosta osallisuusdialogitilaisuuksien suunnitteluun huomioiden erityisesti elokuussa järjestettävä vammaisneuvoston seminaari.

Vammaisneuvosto 08.05.2024 § 32

Valmistelija Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen

Päätösehdotus

Vammaisneuvosto merkitsee esittelyn kunnan hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman nykytilanteesta tiedoksi.

Päätös Vammaisneuvosto päätti käsitellä asian seuraavassa kokouksessaan 13.6.2024.

Selostus Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen antaa tilannekatsauksen kunnan hyvinvointikertomus- ja hyvinvointisuunnitelmatyöstä.