Vammaisneuvosto
Pöytäkirja 13.06.2024/Pykälä 43

Kirkkonummen kunnan vapaa-aikapalvelujen toiminnan esittely

Vammaisneuvosto 13.06.2024 § 43

105/00.01.02/2024

Valmistelija Kirjasto- ja kulttuuripäällikkö Piritta Numminen

Päätösehdotus

Vammaisneuvosto päättää merkitä vapaa-aikapalvelujen toiminnan esittelyn sekä asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.

Käsittely Nuoriso- ja liikuntapäällikkö Päivi Sorvari kertoi mm. seuraavista kunnan vapaa-aikapalvelujen toiminnoista: Ikiliikkuja on liikunnan edistämishanke. Senioripaku kiertää kuntaa, kauden päätöstapahtuma on pe 14.6. klo 11-13 Fyyrin edustalla. Syksyllä tulossa Ikiliikkuja-raadit kehittämään toimintaa. Noin 50 soveltavan liikunnan ryhmiä vuodessa mm. sisä-, ulko- ja vesiliikuntaryhmiä, joissa vuosittain 13 000 kävijää. Ilmoittautuminen syksyn ryhmiin alkaa 13.8. MyHobby ja TALENT-ryhmissä noin 1200 lasta vuosittain. Ryhmät järjestetään yhdessä 27 tahon kanssa.

Kirjasto- ja kulttuuripäällikkö Piritta Numminen esitteli kirjastopalvelujen toimintaa ja kertoi mm. seuraavista toiminnoista: Fyyristä varattavissa maksuttomat tilat järjestöille, digineuvontaa, Kirjat kotiin-palvelu (kotiinkuljetus), saavutettavuuskirjasto Celia, selkokirjat.

Vammaisneuvosto keskusteli liikuntarymien riittämättömyydestä, ongelmallisesta ilmoittautumisjärjestelystä sekä senioripakun palvelujen saavutettavuudesta.

Jäsenet Inger Karlsson ja Christina Rolin saapuivat tämän kokousasian käsittelyn aikana klo 12.35. Nuoriso- ja liikuntapäällikkö Päivi Sorvari ja kirjasto- ja kulttuuripäällikkö Piritta Numminen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 13.02.

Päätös Vammaisneuvosto päätti merkitä vapaa-aikapalvelujen toiminnan esittelyn sekä asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.

Selostus Vapaa-aikapalvelujen palvelut ovat merkityksellisiä kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työssä. Palvelut kokonaisuudessaan edistävät kuntalaisten terveyttä, tuottavat elämänlaatua ja ovat hyvinvoinnin lähde. Palvelut lisäävät yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä ehkäisevät syrjäytymistä.

Vapaa-aikapalvelujen vuoden 2024 toiminnassa yhtenä keskeisenä painopistealueena on senioreille kohdistettavien palvelujen kehittäminen. Tavoitteena on senioreiden aktiivinen elämäntapa, jota edistetään kirjasto- ja kulttuuripalvelujen, liikuntapalvelujen sekä kansalaisopiston palveluilla. Erilaisten tapahtumien ja kohtaamisten myötä pyritään myös vahvistamaan senioriväestön yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.

Nuoriso- ja liikuntapäällikkö Päivi Sorvari ja kirjasto- ja kulttuuripäällikkö Piritta Numminen esittelevät kokouksessa vapaa-aikapalvelujen toimintaa.