Toimitilapalvelujen lautakunta

Toimitilapalvelujen lautakunnan vuoden 2024 osavuosikatsaus, tilanne 30.4

Toimitilapalvelujen lautakunta 06.06.2024 § 40

889/02.02.02/2023

Valmistelija yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, toimitilajohtaja Kari Toikka, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi, puh. 09 29671 (vaihde)

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää

1.
hyväksyä omalta osaltaan osavuosikatsauksen tilanteesta 30.4.2024

2.
hyväksyä korjausohjelmaan tehdyt määrärahojen tarkennukset liitteen mukaisesti

3.
toimittaa osavuosikatsausliitteen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Vuoden 2024 talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan kuntatason raportoinnista vastaa kunnanhallitus, joka toimielinten omien osavuosikatsausten perusteella laatii osavuosikatsauksen kunnanvaltuustolle (tilanne 30.4.).

Toimitilapalvelut on laatinut osavuosikatsauksen ajalta 1.1.-30.4.2024. Osavuosikatsaus sisältää tuloslaskelman ja määrärahojen sekä raportoitavissa olevien toiminnallisten mittarien toteutumatilanteen samalta ajanjaksolta.

Vuoden 2024 talousarvioon on kirjattu riskienhallintaan liittyvät olennaiset riskit ja niiden riskiarviot. Riskien sekä sisäisen valvonnan suunnitelman toteutumisen vaikutuksesta talouteen ja toimintaan voidaan olennaisten poikkeamien osalta raportoida jo osavuosikatsauksessa.

Talonrakentamisen määrärahat ja tuloarviot ovat hanketasolla sitovia.  Mahdolliset hankkeen kokonaiskustannusten ylitystarpeet tulee tuoda valtuustoon etupainotteisesti. Talousarviovuoden osalta myös talonrakennushankkeiden yhteenlaskettu kokonaismääräraha on sitova.

Investointiosan määrärahoista tehtävätasolla sitovia ovat ATK-ohjelmat ja käyttöönottoprojektit, muut pitkävaikutteiset menot ja irtain omaisuus.

Hankeryhmätasolla sitovia määrärahoja ja tuloarvioita ovat maa- ja vesialueet, liikenneväylät ja puistot, liikunta- ja virkistysalueet, muut kiinteät rakenteet ja laitteet, talonrakentamisen peruskorjaushankkeet sekä osakkeet ja osuudet.

Korjausohjelman muutokset

Masalan koululle on sisäilmailmoitusten myötä tullut tarve sisäilmatutkimuksille. Masalan koulun sisäilma- ja rakenneteknisiin kuntotutkimuksiin esitetään 50 000 euron määräraha.

Ravalsin päiväkodin osalta on Caruna yksipuolisesti ilmoittanut, että liittymätehoa saadaan nostettua vasta vuoden 2025 aikana. Tilanteessa 30.4 todetaan, että em. syystä hanketta ei pystytä toteuttamaan vuonna 2024 ja se siirtyy vuodelle 2025. Myös Ravalsin päiväkodin kuntotutkimus siirretään v. 2025 korjausohjelmaan.

Liitteenä oleva osavuosikatsaus on laadittu talousyksikön antamien ohjeiden mukaisesti. Vastuuhenkilöt seuraavat toteumaa lisäksi kuukausittain, erityisesti ostopalveluita ja/tai projekteja, tekevät ennusteita loppuvuoden käyttömenojen toteutumisesta sekä korjaavia toimenpiteitä talousarvioylitysten välttämiseksi.

Liitteet:

- vuoden 2024 osavuosikatsaus liitteineen