Esityslista 24.06.2024/Asianro 226

Länsirata Oy:n ratahankkeen rakentamista ja rahoittamista koskeva esisopimus valtion ja osakaskuntien kesken

Kunnanhallitus 24.06.2024

74/08.01.00/2024

Valmistelija kunnanjohtaja Virpi Sailas ja yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi, puh. 09 29671 (vaihde)

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

hyväksyä, että yhtiö voi käyttää enintään 1,4 milj. euroa töihin, jotka nykyisen osakassopimuksen mukaan kuuluvat rakentamisvaiheeseen ja siten yhtiön toimialan ulkopuolelle.

hyväksyä liitteen mukaisen esisopimuksen ehdolla, että kaikki sopimuksen osapuolet hyväksyvät ja allekirjoittavat esisopimuksen.

Käsittely <Aloita käsittelyn kuvaus tästä>

Päätös

Selostus Valtio ja Länsirata Oy:n osakkaana olevat kunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi ovat neuvotelleet keskenään esisopimuksen ehdoista, tavoitteena siirtyä Länsirata-hankkeen rakentamisvaiheeseen. Hankkeen suunnitteluvaiheessa mukana ollut Helsinki ei enää osallistuisi rakentamisvaiheeseen.

Siirtyminen rakentamisvaiheeseen koskisi tässä vaiheessa osahankkeita Espoo-Kirkkonummi, Vihti-Lohja, Salo-Hajala sekä Nunna-Kupittaa. Kuluvalla hallituskaudella on tarkoitus laatia koko yhteysvälin rakentamissuunnitelma ja aloittaa yhteysvälien Espoo-Kirkkonummi ja Salo-Hajala rakentaminen, joiden kustannusarvio on yhteensä noin 600 miljoonaa euroa.

Esisopimuksen perusteella neuvoteltavassa osakassopimuksessa on valtion puolelta asetettu tavoitteeksi, että valtio ja kunnat sitoutuvat rahoittamaan hankkeen rakennusvaihetta 400 miljoonalla eurolla eli yhteensä 800 miljoonalla eurolla. Kuntien osuus jakautuisi näiden kesken erikseen sovittavalla tavalla. Tämän lisäksi yhtiölle annettaisiin oikeus ottaa vierasta pääomaa enintään 500 miljoonaa euroa.

Hankkeen ratasuunnitteluun on jo myönnetty EU:n CEF-tukea ja parhaillaan vireillä olevasta hausta haetaan tukea myös nyt liikkeelle lähtevien rataosuuksien rakentamiseen.

Yhtiön on tarpeen jo nyt ennen tehdä tulevaa rakentamista koskevia valmistelevia töitä, jotta rakentamiseen haetun ja mahdollisesti myönnettävän CEF-tuen edellyttämässä aikataulussa on mahdollista pysyä. Tästä syystä neuvotteluiden jatkamisen lisäksi nyt päätettävän esisopimuksen lisäksi osakkaat sopivat, että Länsirata Oy voi käyttää ratasuunnitteluvaiheeseen annettua rahoitusta 1,4 miljoonan €:n osalta rakentamisvaihetta koskeviin ja sitä valmisteleviin töihin.

Osakkaat tulevat jatkamaan neuvotteluja varsinaisesta osakassopimuksesta. Rakentamisvaiheeseen siirtymisen reunaehtoja käsittelevä esisopimus edellyttää kaikkien osapuolten toimivaltaisten päätöksentekoelimien päätökset. Osapuolten tulee myös hyväksyä myöhemmin laadittava lopullinen osakassopimus. Valtion osalta tarvitaan eduskunnan päätökset valtion talousarviosta.