Vanhusneuvosto
Pöytäkirja 20.05.2024/Pykälä 41

Vammaisneuvoston aloite yhteistyöstä liikuntasetelin saamiseksi esteettömien liikuntapalveluiden järjestämiseksi Kirkkonummella

Vanhusneuvosto 20.05.2024 § 41

73/00.00.01/2024

Valmistelija Kielenkääntäjä Harriet Hagelberg

Päätösehdotus

Vanhusneuvosto keskustelee vammaisneuvoston esityksestä kaksivuotisesta liikuntaseteliavustus-hankkeesta, kohderyhmänä aikuiset vammaiset, toimintarajoitteiset, vanhukset ja omaishoitajat, ja ottaa kantaa yhteisen työryhmän perustamiseen asian valmistelemiseksi kunnan sivistys- ja vapaa-aikalautakunnalle.

Käsittely Vammaisenuvoston edustaja Hannele Rauhanen esitteli neuvoston ehdotusta yhteishankkeesta liikuntasetelin saamiseksi esteettömien liikuntapalvelujen järjestämiseksi. Sekä kunnan että yksityiset liikuntatilat pitäisi kartoittaa. Hankkeen määrärahat pitäisi sisällyttää tulevan vuoden talousarvioon. Vanhusneuvosto keskusteli asiasta ja pitää ajatusta kannatettavana. Neuvoston ehdotuksesta Hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen ryhtyy suunnittelemaan asiaa liikuntatoimen kanssa, ja perustaa tarvittaessa työryhmän. Puheenjohtaja Kaj Sjöblom toimii vanhusneuvoston yhteyshenkilönä.

Päätös Vanhusneuvosto päättää siirtää vetovastuun asian suunnittelusta Hyte-suunnitelija Johanna Pikkaraiselle. Kaj Sjöblom toimii vanhusneuvoston yhteyshenkilönä.

Tiedoksi Vammaisneuvosto

Selostus Vammaisneuvosto ehdottaa, että kunnassa otetaan käyttöön liikuntaseteli aikuisille erityisryhmille mahdollisimman esteettömän liikunnan toteuttamiseksi. Liikuntaseteli edistää yhdenvertaisuutta. Käyttäjäryhmät olisivat aikuiset vammaiset ja toimintarajoitteiset, vanhukset sekä omaishoitajat. Kyseessä olisi kahden vuoden hanke liikuntasetelin tarjoamiseksi. Esimerkiksi Inkoon kunnassa on käytössä vastaavanlainen toimintamalli: Hyvinvointilautakunta on varannut varoja tukeakseen erityisryhmien mahdollisuuksia osallistua liikuntatoimintaan vuonna 2023 - Inkoo, mutta vammaisneuvosto ehdottaa, ettei Kirkkonummella vaadittaisi fysioterapeutin ym. tahon suositusta setelin saamiseksi. Lisäksi vammaisneuvosto ehdottaa, että kartoitus olemassa olevista kunnan tiloista ja niiden esteettömyydestä ja liikuntapalvelutarjonnasta lisätään kunnan nettisivuille.