Vanhusneuvosto

73/00.00.01/2024

Valmistelija Kirjasto- ja kulttuuripäällikkö Piritta Numminen

Päätösehdotus

Vanhusneuvosto päättää merkitä kirjastopalvelujen toiminnan esittelyn sekä asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.

Käsittely Kirjasto- ja kulttuurijohtaja Piritta Numminen kertoi senioreille suunnatuista kirjastopalveluista, m.m. Kirjat kotiin-palvelu, saavutettavuuskirjasto Celia, Senioritreffit, e-palvelut, kansallinen e-kirjasto, Digineuvontaa, Perjantaipölinät, Kässätreffit, päivätanssit. Uudet sivut senioreille: kirkkonummi.fi/vap_seniorit. Syksyllä tulossa esite senioreille suunnatusta tarjonnasta.

Vanhusneuvosto esitti seuraavat toivomukset: paremmat kuvaukset varattavista tiloista Timmi-varausjärjestelmässä. Celiasta sekä tulevista tapahtumista tiedotteet järjestöille.

Päätös Vanhusneuvosto päätti merkitä kirjastopalvelujen toiminnan esittelyn sekä asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.

Selostus Vapaa-aikapalvelujen palvelut ovat merkityksellisiä kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työssä. Palvelut kokonaisuudessaan edistävät kuntalaisten terveyttä, tuottavat elämänlaatua ja ovat hyvinvoinnin lähde. Palvelut lisäävät yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä ehkäisevät syrjäytymistä.

Vapaa-aikapalvelujen vuoden 2024 toiminnassa yhtenä keskeisenä painopistealueena on senioreille kohdistettavien palvelujen kehittäminen. Tavoitteena on senioreiden aktiivinen elämäntapa. Myös kirjastopalvelujen toiminta tukee tätä työtä. Erilaisten tapahtumien ja kohtaamisten myötä pyritään vahvistamaan senioriväestön yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.

Vanhusneuvosto on lähestynyt 26.2.2024 kirjelmällään kirjastopalveluja koskien kirjastolla olevien tapahtumien tiedottamista. Kirjasto- ja kulttuuripäällikkö Piritta Numminen esittelee kokouksessa kirjaston toimintaa, ja samalla keskustellaan viestinnän kehittämisestä.