Yhdyskuntatekniikan lautakunta

340/10.03.01.07/2024

Valmistelija kunnossapitopäällikkö Annika Selart

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen koskien kunnossapitopäällikön lupapäätöstä LP-257-2024-00553

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti

Selostus Kirkkonummen kunnalle on saapunut 9.4.2024 oikaisuvaatimus koskien kunnossapitopäällikön toimesta evättyä käyttölupahakemusta LP-257-2024-00553, ravintolan terassin sijoittamista katualueelle.

Oikaisuvaatimus:

Terassilla on ollut myös edeltävinä vuosina käyttölupa ( LP-257-2022-01405, kuntalupatunnus Muu-käyt-2022-0908-1358). Vaadimme, että käyttölupa myönnetään. Terassi on tulossa ravintolan sivustalle, eikä jalkakäytävälle (kevyenliikenteen) alueelle. Ainoastaan kulku terassille on ravintolan ulko-ovelta aidatulle terassia alueelle. Katsomme, että tämä kielteinen päätös heikentää huomattavasti asemaamme muihin lähellä oleviin anniskelu paikkoihin kesäaikaan joilla terassin käyttölupa on myönnetty. Kielteisellä päätöksellä emme voi kilpailla asiakasmääristä, jolloin yritystoimintamme on vakavasti estetty kesäaikaan ja antaa etulyöntiaseman kilpailijoille. On erityisen tärkeää liiketoiminnan kannalta saada terassilupa myös tulevaksi kesäksi, koska korona vuosista, tämä on myös ensimmäinen kesäkausi, kun yritystä voi saada taas tulokselliseksi.

Vihreä on kevyenliikenteen väylä, punainen kartoittaa terassi aluetta kuvassa (liite1).

Päätöshistoria                         Asian aiempi käsittely

Hakijalle on myönnetty 8.6.2021 käyttölupa katualueelle sijoitettavalle terassialueelle LP-257-2021-01504.

Lupa myönnettiin kolmelle (3) pienelle terassipöydälle ja kuudelle (6) terassituolille.

Hakijalle myönnettiin 9.8.2022  käyttölupa katualueelle sijoitettavalle terassialueelle LP-257-2022-01405.

Lupa myönnettiin yhdeksälle (9) pienelle terassipöydälle ja kahdeksalletoista (18) terassituolille.

Hakijalle myönnettiin 20.4.2023 käyttölupa katualueelle sijoitettavalle terassialueelle LP-257-2023-00555.

21.4.2023 hakija haki kuitenkin vielä käyttölupaa katualueelle  sijoitettavalle terassialueelle, yhdeksälle (9) pienelle terassipöydälle ja kahdeksalletoista (18) terassituolille.

Hakemus LP-257-2023-00620 evättiin perustein:

kevyenliikenteen alue on kapea- isompi terassialue haittaisi kohtuuttomasti muita kävelytien käyttäjiä. Vuonna 2022 kunnossapitopalvelut sai alueen asukkailta ilmoituksia, että terassialue haittaa kävelytien käyttäjiä.

Samoilla perusteilla evättiin hakijan 4.4.2024 hakemus 257-418-13-0 yhdeksälle (9) pienelle terassipöydälle ja kahdeksalletoista (18) terassituolille.

Sovellettavat ehdot ja lait

Tieliikennelaki 729/2018

3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

Päätös ja perustelut

Jalkakäytävien, aukioiden, kävelykatujen ja suojateiden esteettömyys edesauttaa helppoa ja turvallista liikkumista ulkoalueilla. Kulkuväylien esteettömyyteen liittyvät myös tilapäiset liikenneratkaisut.

Kulkuväylän vapaan leveyden pitää olla vähintään 1500 mm, jolloin avustajan ja opaskoiran kanssa liikkuminen on mahdollista.

Kulkuväylillä ei saa olla putoamis-, törmäys- tai takertumisvaaraa aiheuttavia esteitä.

Kyseinen lupa 9 pöydälle ja 18 asiakaspaikalle evättiin, koska välikkö on

kapea ja suurempi terassi aiheuttaisi haittaa ja häiriötä jalankulkijoille.

Viereisten asuntojen kulku ja sisäänmeno on terassin välittömässä

läheisyydessä.

Kunta ei ole myöntänyt muille anniskelupaikoille käyttölupia.

Luvan hakijalle on ehdotettu terassia 3 pöydälle ja 6 tuolille ravintolan

sivustalle, kuten viime vuonna myönnetty lupa.