Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 21.05.2024/Pykälä 70

Liite, lausunto datakeskus RYL 21.5.2024 § 70

Lausunto Microsoft 3465 Finland Oy:n Kirkkonummen datakeskuksen YVA-selostuksesta

Rakennus- ja ympäristölautakunta 21.05.2024 § 70

882/14.04.00/2020

Valmistelija ympäristötarkastaja Elina Röman

ympäristöpäällikkö Anu Hynninen

ympäristösuunnittelija Merja Puromies

Päätösehdotus Ympäristöpäällikkö Hynninen Anu

Pykälä tarkastetaan kokouksessa.

Rakennus- ja ympäristölautakunta antaa Microsoft 3465 Finland Oy:n Kirkkonummen datakeskuksen YVA-selostuksesta liitteenä olevan lausunnon.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Selostus Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus pyytää Kirkkonummen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa Microsoft 3465 Finland Oy:n Kirkkonummen datakeskusta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Lausunto tulee toimittaa viimeistään 24.5.2024.

Hankealue on kooltaan noin 50 hehtaaria ja sijoittuu Kirkkonummelle noin yhden kilometrin etäisyydelle Masalan taajama-alueesta kaakkoon, Länsiväylän (kt 51), Kehä III:n (kt 50) ja Sundsbergintien väliselle alueelle. Hankealue on Kolabackenin asemakaavassa varattu yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialueeksi.

Suunnitelman mukaan hankealueelle rakennetaan kolme datakeskusrakennusta ja niille tarvittavat tukitoiminnot, kuten muuntoasemat sähkönjakelua varten, huolto- ja toimistorakennukset, vesienhallintajärjestelmät sekä tarvittavat huoltotiet ja pysäköintialueet. Datakeskusten IT-kapasiteetti on noin 144 MW. Datakeskuksen tarvitsema sähkö saadaan kantaverkosta ja laitoksen hukkalämpöä on tarkoitus hyödyntää Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen kaukolämpöverkossa.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä on kaksi toteutusvaihtoehtoa: VE1 ja VE2 sekä VE0-vaihtoehtoa, jossa hanketta ei toteuteta. Hankevaihtoehtona VE1 tarkastellaan tilannetta, jossa hankealueelle rakennetaan ja otetaan käyttöön kolme datakeskusrakennusta, joista jokaisella on omat varavoimageneraattorit polttoainesäiliöineen (polttoainekapasiteetti yhteensä noin 500 MW vuodessa). Vaihtoehdossa VE2 hankealueelle rakennetaan ja otetaan käyttöön samat kolme datakeskusrakennusta mutta vain yhteen rakennukseen tulee generaattoreita (polttoainekapasiteetti yhteensä noin 165 MW). Molemmissa vaihtoehdoissa hankealueelle rakennetaan myös tarvittavat tukitoiminnot.

YVA-menettelyn yhteydessä käsitellään Fortumin lämpöpumppulaitoksen vaikutukset ympäristöön. Lämpöpumppulaitokset tuottavat kaukolämpöä ilma-vesilämpöpumpuilla, sähkökattiloilla, sekä ottamalla talteen datakeskuksen hukkalämpöä.

YVA-menettelyssä arvioidaan datakeskuksen rakentamisvaiheen, toimintavaiheen sekä toiminnan lopettamisvaiheen ympäristövaikutuksia. YVA-lain mukaisesti arvioinnissa tarkastellaan hankkeen aiheuttamia ympäristövaikutuksia väestöön sekä ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen; maahan, maaperään, vesiin, ilmaan, ilmastoon, kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen; yhdyskuntarakenteeseen, aineelliseen omaisuuteen, rakennuksiin, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön; luonnonvarojen hyödyntämiseen, sekä em. tekijöiden keskinäisiin vuorovaikutussuhteisiin.

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa (YVA-selostus) on esitetty arvio Kirkkonummen data-keskushankkeen ja sen eri hankevaihtoehtojen ympäristövaikutuksista, kuvattu arvioinnissa käytetyt menetelmät sekä arviointimenettelyn toteutus. Arviointityö on tehty aiemmin laaditun ympäristövaikutusten arviointiohjelman (YVA-ohjelma) ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon mukaisesti, huomioiden myös YVA-menettelyn kuulemisvaiheiden aikana esitetyt muut viranomaislausunnot ja asianosaisten mielipiteet.

YVA-menettelyn jälkeen hankkeen suunnittelu jatkuu ja toteutettavalle hankkeelle haetaan mm. ympäristö- ja rakennusluvat. Lupia tai niihin rinnastettavia päätöksiä haettaessa YVA-selostus ja yhteysviranomaisen siitä antama perusteltu päätelmä liitetään hakemuksiin.

YVA-selostus ja kuulutus löytyvät ympäristöhallinnon verkkosivuilta www.ymparisto.fi/MicrosoftKirkkonummenDatakeskusYVA.