Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 12.06.2024/Pykälä 33

B1-ruotsin kielen paikallisen opetussuunnitelman muutokset ja tarkennukset 1.8.2024 alkaen

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 12.06.2024 § 33

1567/12.00.01/2019

Valmistelija Opetusjohtaja Astrid Kauber, rehtori Marjo Rantanen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset muutokset Kirkkonummen suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmaan.

Käsittely Opetusjohtaja Astrid Kauber oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn aikana.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus B1-kielen kolmen eri vuosiluokan opetussuunnitelman perusteita on päivitetty, koska valtioneuvoston tuntijakoasetuksessa (111/2023) B1-kieleen on lisätty yksi vuosiviikkotunti 7.luokalle. Tuntijakoasetus astuu voimaan 1.8.2024.

Tuntijakouudistuksen tavoitteena on edistää toisen kotimaisen kielen ja etenkin B1-ruotsin oppimista ja opetusta sekä lisätä toisen kotimaisen kielen osaamista Kansalliskielistrategian mukaisesti. Kansalliskielistrategian tavoitteena on ruotsinkielisten palvelujen toimivuuden ja saatavuuden turvaaminen sekä ruotsinkielisen kieliyhteisön elinvoimaisuuden vahvistaminen. Tärkeänä tavoitteena on myös riittävän ruotsin kielen taidon saavuttaminen perusopetuksen aikana, jotta vahvistetaan oppilaan valmiuksia käyttää ruotsin kielen taitoaan monipuolisesti erilaisissa viestintätilanteissa.

Valtakunnallisen opetussuunnitelmatyön pääperiaatteena on ollut, että B1-kielen opetuksen tavoitteita ei lisätä, eikä osaamisen tasoa arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 nosteta. Niitä osaamisen tason kuvauksia, jotka liittyvät tavoitteisiin 5–9 ei ole muutettu.

Tuntijakouudistuksen myötä B1-kielen opetusta tulee järjestää perusopetuksen aikana vähintään 7 vuosiviikkotuntia 1.8.2024 alkaen siten, että opetusta on

• kaksi vuosiviikkotuntia 6. luokalla

• kaksi vuosiviikkotuntia 7. luokalla

• kolme vuosiviikkotuntia 8.–9. luokalla.

Opetuksen järjestäjä voi päättää paikallisessa opetussuunnitelmassa, kuinka edellä mainitut 3 vuosiviikkotuntia sijoitetaan 8. ja 9. luokalle.

Vuosiluokkien 3–6 ja 7 uudet perusteet siirretään paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisinaan. Opetuksen järjestäjän tulee päättää ja kuvata opetussuunnitelmassaan, mitkä ovat opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokilla 8 ja 9.

Uusi tuntijako (111/2023) ja sen mukaiset paikalliset opetussuunnitelmat otetaan vuosiluokkien 7–9 osalta käyttöön 1.8.2024.

Linkki opetussuunnitelman perusteisiin: B1-ruotsi

Paikalliset päivitykset Kirkkonummella

Kirkkonummen paikallisen opetussuunnitelman tarkennukset on laadittu yhteistyössä ruotsin kieltä opettavien opettajien kanssa. Muutoksina ja päivityksinä aikaisempaan opetussuunnitelmaan kaikki tavoitteet kaikille vuosiluokille on vuosiluokkaistettu sekä tehty pääsääntöisesti pieniä sanamuotoja korjaavia muutoksia, jotta tavoitteet ja sisällöt sopivat uuteen tuntijakoon eivätkä ole liian oppikirjasidonnaisia. Muutokset on kirjattu liitteeseen 1 siten, että muutetut tekstikohdat on kirjoitettu punaisella. Poistetut tekstikohdat on lisäksi yliviivattu ja mikäli kyseisen kohdan tilalle tulee uutta tekstiä, on se kirjoitettu yliviivatun tekstin perään.