Pöytäkirja 20.05.2024/Pykälä 177

338/00.04.01/2022

Valmistelija hallintojohtaja Jaana Suihkonen ja palvelupäällikkö Tony Sandström

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää merkitä Länsi-Uudenmaan työllisyysalueiden välistä yhteistyöstä koskevan selvityksen tiedoksi.

Käsittely Kunnanjohtaja Virpi Sailas esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Lohjan kaupunki ja Raaseporin kaupunki

Selostus Länsi-Uudellamaalla aloittaa 1.1.2025 seuraavat kolme kuntien muodostamaa työllisyysaluetta: Kirkkonummi-Vihti-Siuntio, Lohja-Karkkila ja Raasepori-Hanko-Inkoo. Vastuukuntia ovat valtioneuvoston päätöksellä Kirkkonummi, Lohja ja Raasepori. Koska työvoima ja työmahdollisuudet/työpaikat eivät noudata kuntarajoja, työllisyysalueiden on tarkoituksenmukaista tehdä yhteistyötä. Edellä mainittujen työllisyysalueiden yhteistyön tavoitteita ovat:

-          Taloudellinen ja toiminnallinen resurssitehokkuus

-          Hyvien käytänteiden jakaminen ja toisilta oppiminen

-          Työllistymisen nopeuttaminen ja pitkäaikaistyöttömyyden vähentäminen

-          Koko Länsi-Uudenmaan elinvoiman kasvattaminen

Käytännössä yhteistyö voi tarkoittaa mm. yhteishankintoja/-kilpailutuksia, yhteisiä ostopalveluja, koulutuksia tai resursseja sekä yhteistyötä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tai ammatillista koulutusta tarjoavien oppilaitosten kanssa.

Alueellinen C8 -kuntajohtajien yhteistyöformaatti (Kirkkonummi, Vihti, Siuntio, Lohja, Karkkila, Raasepori, Hanko, Inkoo) on lisäksi tarkoituksenmukaista käynnistää uudelleen työllisyysalueisiin liittyviä keskusteluja varten.