Nuorisovaltuusto
Pöytäkirja 17.04.2024/Pykälä 28

Kirkkonummen kunnan järjestämä nuorisotyö - esittely

Nuorisovaltuusto 17.04.2024 § 28

848/12.05.00/2023

Valmistelija Nuoriso- ja liikuntapäällikkö Päivi Sorvari

Nuorisotyön palveluvastaava Eija Rajavaara

Esittelijä Puheenjohtaja

Päätösehdotus

Nuorisovaltuusto merkitsee Kirkkonummen kunnan järjestämän nuorisotyön esittelyn tiedokseen.

Päätös Nuorisovaltuusto merkitsi Kirkkonummen kunnan järjestämän nuorisotyön esittelyn tiedokseen.

Tiedoksi -

Selostus Nuorisolain 1285/2016 mukaisesti kunnan tulee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen luoda edellytyksiä nuorisotyölle ja -toiminnalle järjestämällä nuorille suunnattuja palveluja ja tiloja sekä tukea nuorten kansalaistoimintaa. Nuorisolaissa nuorilla tarkoitetaan alle 29-vuotiaita.

Nuorisolain mukaisesti nuorisotyön tavoitteena on muun muassa edistää nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa, tukea nuorten kasvua, itsenäistymistä, yhteisöllisyyttä sekä niihin liittyvää tietojen ja taitojen oppimista sekä tukea nuorten harrastamista ja toimintaa kansalaisyhteiskunnassa.

Kirkkonummen kunnan nuoriso- ja liikuntapalvelujen palveluyksikön vastuualueella on kunnallisen nuorisotyön järjestäminen Kirkkonummella. Nuorisolain mukaista nuorisotyötä toteutetaan tällä hetkellä kaikkien kolmen kuntakeskuksen: keskustan, Masalan ja Veikkolan alueella mm. avoimen nuorisotilatoiminnan, verkkonuorisotyön, jalkautuvan nuorisotyön, etsivän nuorisotyön, Ohjaamon nuorten palveluohjauksen, ehkäisevän päihdetyön sekä mm. yläkouluilla tapahtuvan koulunuorisotyön kautta. Lisäksi toteutetaan yhteistyössä nuorisotyö raiteilla -kumppaneiden kanssa jalkautuvaa nuorisotyötä siellä missä nuoret liikkuvat, kuten raiteilla ja kauppakeskuksissa. Yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa järjestetään koko kunnan alueella valtionavustuksella tuettua Harrastamisen Suomen mallin mukaista maksutonta harrastustoimintaa. Sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan myöntämien avustusten kautta kunta tukee myös kirkkonummelaisten nuorisoyhdistysten järjestämää nuorisotoimintaa.  Kunnassa toimii myös nuorten oma vaikuttamistoimielin, nuorisovaltuusto, jonka toimintaa ohjataan nuoriso- ja liikuntapalveluista.

Kirkkonummen kunnan järjestämää nuorisotyötä kokouksessa esittelee nuorisotyön palveluvastaava Eija Rajavaara.