Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 04.03.2024/Pykälä 26

Valtuustoaloite 3/2024 Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön pito- ja vetovoiman vahvistamiseksi

Kunnanvaltuusto 04.03.2024 § 26

231/01.00.00/2024

Päätös Kunnanvaltuusto lähettää valtuustoaloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Kirkkonummen Vihreät ja ensimmäisinä allekirjoittajina Miisa Jeremejew ja Johanna Fleming jättivät kunnanvaltuuston kokouksessa 4.3.2024 seuraavan aloitteen:

"Valvontaruokailu ravintoeduksi kaikille varhaiskasvatuksen aikuisille, jotka ruokailevat yhdessä lasten kanssa päiväkotien ruokahetkissä.

Koko Suomea ja erityisesti pääkaupunkiseutua vaivaava pula pätevästä varhaiskasvatuksen henkilökunnasta koskee myös Kirkkonummea. Tällä aloitteella on tavoitteena lisätä Kirkkonummen kunnan pito- ja vetovoimaa varhaiskasvatuksen henkilöstön pysyvyydessä sekä näyttää Kirkkonummen arvostavan mittaamattoman arvokasta työtä, jota varhaiskasvatuksessa tehdään.

Me allekirjoittaneet ehdotamme, että

Kirkkonummi muuttaa ravintoedun koskemaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajien, varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen sosionomien lisäksi myös varhaiskasvatuksen ryhmissä työskenteleviä muita aikuisia: ryhmäavustajia, taidepedagogeja, erityisopettajia ja kieli- ja kulttuuriryhmien opettajia. Myös heitä tarvitaan mallintamiseen ja lähitukeen, jonka tarvetta tuen lasten inkluusio on lisännyt erittäin paljon. Tällä hetkellä (maaliskuu 2024) ateriasta joutuu maksamaan 7 euroa mikäli ei ole oikeutettu valvonta-ateriaan. ?

Valvonta-ateria tarkoittaa sitä, että ruokailun hinnaksi määritellään aterian verotusarvo 4,80 € lasketaan edun saajan tuloksi, josta hän maksaa veroprosenttinsa verran veroa. Ruokailun todelliseksi hinnaksi jää siis verotusarvo kerrottuna henkilön veroprosentilla.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, numero, Fontti

Kuvaus luotu automaattisesti

Miisa Jeremejew ja Johanna Fleming

Kirkkonummen Vihreät"

Aloitteen olivat allekirjoittaneet Miisa Jeremejewin ja Johanna Flemingin lisäksi seuraavat valtuutetut ja varavaltuutetut: Minna Hakapää, Piia Aallonharja, Anders Adlercreutz, Urho Blom, Jani Ekman, Sini Felipe, Marjut Frantsi-Lankia, Anneli Granström, Saara Huhmarniemi, Johanna Järvinen, Marko Kari, Liisa Kosonen, Jerri Kämpe-Hellenius, Aku Leijala, Kim Liljequist, Jussi Määttä, Maarit Orko, Krista Petäjäjärvi, Noora Piili, Tuovi Ronkainen, Anna Sahiluoma, Ville Salminen, Hannu Valtanen, Martin Valtonen, Kari Virtanen, Katja Ylisiurua, Kim Åström, Nina Bogatenko (ilmoittanut s-postitse allekirjoittavansa), Anna-Mari Toikka, Patrik Lundell, Arttu Lankinen ja Jani Kähkönen.