Elinvoimajaosto

528/05.11.00/2023

Valmistelija maahanmuuttokoordinaattori Jari Miettinen

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Elinvoimajaosto merkitsee kotouttamistoiminnan tilannekatsauksen tiedoksi.

Käsittely Maahanmuuttokoordinaattori Jari Miettinen esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Elinvoimajaosto merkitsi kotouttamistoiminnan tilannekatsauksen tiedoksi.

Selostus Kirkkonummella maahanmuuttoon ja kotoutumiseen liittyvien kokonaisuuksien koordinoinnista ja kehittämisestä vastaa kunnan kotoutumisen palvelut. Kotoutumisen palveluiden päätehtävä on huolehtia kuntaan saapuvien kiintiöpakolaisten ja muiden kuntapaikan saaneiden vastaanotosta ja alkuvaiheen kotoutumisen edistämisestä.

Kirkkonummen kunta ja kotoutumisen palvelut valmistautuu kiintiöpakolaisten vastaanottoon. Kiintiöpakolaisten vastaanoton on määrä tapahtua alkuvuodesta 2024. Kiintiöpakolaisten vastaanotto toteutetaan yhteistyössä kunnan sivistyspalveluiden sekä Länsi-uudenmaan hyvinvointialueen kanssa. Päävastuu kiintiöpakolaisten vastaanotosta on kunnalla.

Kiintiöpakolaisten vastaanotossa kunnan tehtäviin kuuluu muun muassa asuntojen varaaminen ja kalustaminen välttämättömyyksillä, ohjaaminen oikeisiin palveluihin ja rekisteröinteihin, ohjaus ja neuvonta liittyen asumiseen ja muihin arjen asioihin sekä vastuu siitä, että saapujat saavat riittävästi tietoa uudesta kotikunnastaan ja tutustuvat kuntaan ja lähialueeseen.

Kirkkonummen kunta palkkaa kotoutumisen palveluihin määräaikaisen omankielisenohjaajan. Ohjaajan päätehtävä on osallistua kiintiöpakolaisten vastaanottoon, vastaanoton valmisteluun ja kuntaan saapuvien kiintiöpakolaisten kotoutumisen edistämiseen. Omankielinen ohjaaja tukee saapujia arjen asioissa, kulkee uusien kuntalaisten rinnalla alkuvaiheen palveluissa, rekisteröinneissä ja tukee saapujia kotoutumisen alkuvaiheessa.

Kotoutumisen palvelut tukevat myös itsenäisesti kuntaan muuttaneita oleskeluluvan saaneita henkilöitä ja tarjoaa kunnan alueella asuville vieraskielisille ohjausta- ja neuvontaa matalalla kynnyksellä. Arjen asioihin keskittyvän, ilman ajanvarausta tapahtuva, ohjauksen ja neuvonnan lisäksi kotoutumisen palvelut työskentelevät alkuvaiheen kotoutujien kanssa suunnitelmallisesti tukien kuntalaisten kotoutumista uuteen kotikuntaan ja kotimaahan.

Kotoutumisen palvelut tukevat venäjän- ja ukrainankielisiä ikäihmisiä järjestämällä viikoittaista aamukahvitoimintaa. Aamukahvi-toiminta mahdollistaa tiedon saamisen ikäihmisille tärkeistä palveluista, ohjauksen ja neuvonnan arjen asioissa, yhdessä olon ja uusiin ihmisiin tutustumisen. Aamukahvi-toiminta tarjoaa osallistuville ikäihmisille myös kielen- ja digitaitojen opetusta.