Elinvoimajaosto

705/14.01.00/2023

Valmistelija kunnanjohtaja Virpi Sailas

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Elinvoimajaosto merkitsee yritysneuvontapalveluiden järjestämistä koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

Käsittely Kunnanjohtaja Virpi Sailas esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Elinvoimajaosto merkitsi yritysneuvontapalveluiden järjestämistä koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

Selostus Kunnanjohtaja antaa elinvoimajaostolle tilannekatsauksen yritysneuvontapalveluiden järjestämisestä vuoden 2024 alusta.

Elinvoimajaosto 27.09.2023 § 35

Valmistelija Hallintojohtaja Jaana Suihkonen, elinkeino- ja markkinointikoordinaattori Katja Harri

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Elinvoimajaosto päättää merkitä yritysneuvontapalveluiden järjestämistä koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

Käsittely Kunnanjohtaja Virpi Sailas esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Elinvoimajaosto päätti merkitä yritysneuvontapalveluiden järjestämistä koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

Selostus Kirkkonummen kunta on vuodesta 2011 alkaen ostanut yritysneuvontapalvelut Espoon Seudun Uusyrityskeskus ry:ltä (YritysEspoo) yhdessä Espoon kaupungin ja Kauniaisten kaupungin kanssa. YritysEspoo ilmoitti sähköpostitse 30.5.2023, että Espoon Seudun Uusyrityskeskus ry:n toiminta päättyy nykyisessä muodossaan 31.12.2023. Päätöksen asiasta on tehnyt asiasta yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous 9.5.2023 yhdistyksen hallituksen esityksestä.

YritysEspoon tiedotteen mukaan yhdistyksen toiminta jatkuu, mutta sen henkilöresurssit, hallinnolliset kulut, avustussummat ja kuntien jäsenmaksut skaalataan alas. Espoon kaupunki valmistelee vastuunottamista yritysneuvonnan järjestämisestä 1.1.2024 alkaen. Yritysneuvonnan toimenkuvat ja hallinnon tukitoiminnot poistetaan yhdistyksestä ja avataan Espoon kaupungin organisaatioon. Suunnitelmien mukaan yhdistyksellä on jatkossa toiminnanjohtaja, joka hoitaa asiantuntijajäsenverkostoa ja jäsenyyksiä sekä suhteita kansalliseen uusyrityskeskusverkostoon. Espoon kaupunki ottaa kuitenkin päävastuun yhdistyksen toiminnan resursoinnista sen mukaisesti, mikä on ajankohtaisten tavoitteiden mukainen tarve. Yhdistyksen syyskokous tulee päättämään tulevista jäsenmaksuista.

Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi maksavat YritysEspoolle jäsenmaksua, jonka suuruus perustuu asukasmäärään. Vuonna 2022 jäsenmaksu oli 0,52 euroa/asukas eli Kirkkonummen kunnan osalta yhteensä 21?029,32 euroa, minkä lisäksi YritysEspoolle on maksettu erikseen anottua ja myönnettyä avustusta 30?000 euroa. Vuoden 2023 jäsenmaksu on 21?203,52 euroa, minkä lisäksi YritysEspoo on anonut 30?000 euron avustusta.

YritysEspoossa toteutuu vuosittain noin 2 500 asiakastapaamista, ja uusia perustettuja yrityksiä on noin 550 Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen alueella. Kirkkonummella perustettavia yrityksiä oli 25 vuonna 2022 ja asiakaskäyntejä yhteensä 181. Uusista, Espoon seudun yrityksistä reilu 30 % tulee YritysEspoon palvelupolun kautta. YritysEspoossa on viisi yritysneuvojaa (4,2htv), joilla on keskimäärin 50-55 asiakastapaamista viikossa.

YritysEspoon tuottaman yritysneuvontapalvelun päättyessä 31.12.2023, on tärkeää turvata neuvontapalvelujen jatkuvuus Kirkkonummen osalta. Neuvontapalveluiden ollessa myös vuonna 2022 toteutetun Kirkkonummen kunnan yrittäjäkyselyn mukaan ensisijainen kehittämiskohde, yritysneuvontapalvelut olisi tarkoituksenmukaista sulauttaa osaksi kunnan omaa, jatkuvaa toimintaa. Tällä myös edistettäisiin yrittäjien luottamusta toimintaympäristön johdonmukaisuuteen, kannustavuuteen ja ennakoitavuuteen. Yritysneuvonta on tärkeä osa kunnan elinkeinopalveluita ja tukee myös kunnan muita paikalliseen elinvoimaan vaikuttavia toimintoja ja vuorovaikutusta. Yrityspalveluiden saatavuus yhdeltä luukulta tavoittaisi myös enemmän yrityksiä kuin hajautetut palvelut. Tarpeellista on näin ollen edistää oman yritysneuvojan palkkaamista kuntaan, jotta yritysneuvonnan jatkuvuus voidaan taata.

Yritysneuvontapalvelut nivoutuvat myös vahvasti tulevaan TE2025-uudistukseen, jonka myötä työvoima- ja elinkeinopalvelut siirtyvät valtiolta kuntien vastuulle. Kirkkonummi on vastuukuntana hakemassa työllisyysalueen järjestämisvastuuta yhdessä Vihdin ja Siuntion kuntien kanssa.

Yhteisten palveluiden elinvoimayksikkö tulee selvittämään tarkemmin Espoon Seudun Uusyrityskeskus ry:n tulevan palvelutarjonnan ja verkostoon kuulumisen hyödyt sekä vuoden 2024 jäsenmaksun suuruuden, jonka yhdistyksen sääntömääräinen kokous päättää syksyllä. Mikäli palvelut eivät vastaa kunnan tarpeisiin, sopimus on mahdollista irtisanoa kuusi kuukautta ennen kalenterivuoden päättymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vuonna 2011 solmittu yrityspalvelusopimus velvoittaa Kirkkonummen kuntaa ainakin vielä vuoden 2024 loppuun saakka.