Elinvoimajaosto
Pöytäkirja 26.10.2023/Pykälä 38

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Kirkkonummella, tilannekatsaus

Elinvoimajaosto 26.10.2023 § 38

789/00.01.02/2023

Valmistelija HYTE-suunnittelija Johanna Pikkarainen

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Elinvoimajaosto merkitsee hyte-toimintaa koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

Käsittely Kunnanjohtaja Virpi Sailas ja HYTE-suunnittelija Johanna Pikkarainen esittelivät asiaa kokouksessa.

HYTE-suunnittelija Johanna Pikkarainen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 18.24.

Päätös Elinvoimajaosto merkitsi hyte-toimintaa koskevan tilannekatsauksen tiedoksi.

Selostus Kunnilla on lakisääteinen velvoite edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Nykyään myös turvallisuuden teemat, etenkin arkiympäristön turvallisuus, yhdistetään luontevaksi osaksi hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokonaisuutta ja siihen myös Kirkkonummella panostetaan jatkossa vahvemmin. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) tehtävä on laaja-alainen ja poikkihallinnollinen. Hyvinvointia edistäviä toimia tehdään kunnan kaikilla palvelualueilla. Lisäksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä tulee tehdä vahvemmin yhteistyössä paikallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa tulevaisuudessa. Keskeisenä yhteistyökumppanina hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä on hyvinvointialue, jonka kanssa yhteistyön rakenteet ovat vielä muotoutumassa.

Kunnan lakisääteisenä tehtävänä on raportoida kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle. Lisäksi kunnassa on valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma edellä mainituista asioista. Vuoden 2023 alusta voimaan tulleen hyvinvointialueuudistuksen myötä Kirkkonummen kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työ hakee vielä muotoaan. Kuntaan on palkattu hyte-suunnittelija, jonka tehtävänä on koordinoida ja vahvistaa kunnan monialaista yhteistyötä ja hyvinvointikertomus- ja suunnitelmatyötä. Ajankohtaista on saada päivitettävään strategiaan selkeät hyvinvointitavoitteet, jotka ohjaavat hyvinvointityötä kunnassa. Strategiapäivityksen jälkeen lasten- ja nuortenhyvinvointisuunnitelma sekä ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelmat tulee päivittää. Hyte-työtä esitellään tarkemmin kokouksessa.