Elinvoimajaosto

528/05.11.00/2023

Valmistelija maahanmuuttokoordinaattori Jari Miettinen

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Elinvoimajaosto merkitsee kotouttamistoimintaa koskevan selvityksen tiedoksi.

Käsittely Maahanmuuttokoordinaattori Jari Miettinen esitteli asiaa kokouksessa.

Jäsen Reetta Hyvärinen saapui kokoukseen tämä asian käsittelyn aikana klo 17.02.

Päätös Elinvoimajaosto merkitsi kotouttamistoimintaa koskevan selvityksen tiedoksi.

Selostus Kirkkonummella maahanmuuttoon ja kotoutumiseen liittyvien kokonaisuuksien koordinoinnista ja kehittämisestä vastaa kunnan maahanmuuttokoordinaattori sekä kunnan kotoutumisen palvelut.

Kotoutumisen palveluiden päätehtävä on huolehtia kuntaan saapuvien kiintiöpakolaisten ja muiden kuntapaikan saaneiden vastaanotosta ja kotoutumisen edistämisestä. Kotoutumisen palvelut tukevat myös itsenäisesti kuntaan muuttaneita oleskeluluvan saaneita henkilöitä oleskelulupaperusteesta riippumatta.

Kirkkonummen väestöstä noin 12 % puhuu äidinkielenään muuta, kuin suomea tai ruotsia. Luku on suurin Uudellamaalla, jos ei huomioida kolmea suurinta kuntaa. Kirkkonummen väestöstä noin 8 % on muun maan kun suomen kansalaisia.

Ennen hyvinvointialueiden muodostumista, kotoutumisen edistämisen tehtävät oli Kirkkonummella järjestetty osana aikuissosiaalityötä perusturvan palveluna. 1.1.2023 alkaen Hyvinvointialueelle siirtyivät sosiaalihuoltolain mukaiset työtehtävät ja perusturvan alainen Kotoutumisen palvelut.

Kunnissa missä kotoutumisen edistäminen oli 31.12.2022 saakka osa sosiaalityötä, tuli muutos huomioida hallinnollisesti, organisatorisesti ja henkilöstöresurssien osalta. Erityisesti henkilöstöresurssien osalta kuntien tuli huomioida, että kuntaan jäisi riittävästi resursseja hoitamaan kotoutumislain mukaisia tehtäviä.

1.1.2023 alkaen Kirkkonummen kunnan kotoutumisen palveluissa on työskennellyt vain maahanmuuttokoordinaattori. Maahanmuuttokoordinaattori vastaa tällä hetkellä kunnan vastuulla olevista kotoutumisen edistämisen tehtävistä. Maahanmuuttokoordinaattori työtehtäviin kuuluu niin maahan muuttaneiden kuntalaisten ohjaus ja neuvonta, kotoutumisen edistäminen sekä kotoutumisen edistämisen koordinointi ja kehittäminen. Lisäksi maahanmuuttokoordinaattori vastaa erilaisten maahan muuttoon liittyvien korvausten hakemisesta valtiolta, työskentelee eri sidosryhmissä ja verkostoissa sekä tuottaa tietoa kunnan päättäjille ja muille kunnan työntekijöille.

22.5.2023 Kotoutumisen palveluissa aloitti määräaikainen projektityöntekijä. Projektityöntekijän työsuhde päättyy marraskuussa 2023. TEM:ltä saadun rahoituksen myötä kotoutumisen palveluihin rekrytoidaan parhaillaan kotoutumisohjaaja.

Kunta on vastuussa kiintiöpakolaisten ja kuntapaikan saavien vastaanotosta, vastaanoton valmisteluista sekä kotoutumisen edistämisestä. Kirkkonummen kunnalla on voimassa oleva sopimus ELY keskuksen kanssa kiintiöpakolaisten vastaanotosta. Kunta on sitoutunut ottamaan vastaan viisitoista kiintiöpakolaista joka toinen vuosi. Lisäksi kunta on edelleen vastuussa työelämän ulkopuolella olevien kotoutuja asiakkaiden alkukartoitusten ja kotoutumissuunnitelmien laatimisesta ja kotoutumista edistävien palveluiden järjestämisestä.

Kotoutumislaissa säädetään myös muista kunnan vastuulla olevista maahan muuttaneille suunnatuista palveluista ja siitä, että kunnan on huolehdittava riittävistä resursseista palveluiden järjestämiseen.

Laki kotoutumisen edistämisestä

Kirkkonummi NYT