Elinvoimajaosto

338/00.04.01/2022

Valmistelija Vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Elinvoimajaosto merkitsee TE-uudistuksen tilannekatsauksen tiedoksi.

Käsittely Vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Elinvoimajaosto päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus TE-uudistuksen valmistelutilannetta on käsitelty elinvoimajaostossa ja kunnanhallituksessa sekä toimielinten yhteisessä iltakoulussa.

Valmistelua on jatkettu. Kirkkonummi on yhteistyössä Vihdin kanssa suunnittelemassa työllisyysalueen palvelusuunnitelmaa. Tärkein tehtävä suunnitelmalla on tässä vaiheessa tukea lopullista ratkaisua työllisyysalueesta.

Palvelusuunnittelun perusteella täydennetään näkemyksiä Kirkkonummen työllisyysalueratkaisusta kahden päävaihtoehdon osalta. Nämä päävaihtoehdot ovat Kirkkonummen ja Vihdin suuntautuminen Espoon työllisyysalueeseen (mukana myös Kauniainen ja mahdollisesti Siuntio) tai Kirkkonummen ja Vihdin perustama oma työllisyysalue (mukana myös mahdollisesti Siuntio).

Mikäli Kirkkonummi ja Vihti päättävät suuntautua Espoon työllisyysalueeseen, tuo suunnitelma pohjaa erityisesti hallintoratkaisuun, kustannustenjakoon, lähipalveluiden toteuttamiseen sekä työjaon mallin määrittelyyn.

Mikäli Kirkkonummi ja Vihti päättävät perustaa oman työllisyysalueen, suunnitelmaa voi hyödyntää tässä vaiheessa yhteistoimintasopimusta laadittaessa sekä tausta-aineistona työ- ja elinkeinoministeriölle 30.10.2023 toimitettavasti suunnitelmasta työvoimapalveluiden järjestämiseksi.

Valmistelutilannetta esitellään kokouksessa.

Elinvoimajaosto 15.02.2023 § 5

Valmistelija vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen

Päätösehdotus Vt. Kunnanjohtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Elinvoimajaosto päättää merkitä tiedoksi TE-palvelut 2024 -uudistuksen tilannekatsauksen.

Päätös Elinvoimajaosto päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Valmisteilla olevan lainsäädännön mukaisesti työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alussa (TE-palvelut 2024 -uudistus). Ratkaisu on jatkumo työllisyyden kuntakokeiluista, joiden avulla on kehitetty ja tunnistettu uusia työllisyyden edistämisen malleja.

Uudistuksessa julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirrettäisiin työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille. Kunnille siirtyisivät myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät. Nykyiset työ- ja elinkeinotoimistot lakkautettaisiin. Myös työllisyyden edistämisen kuntakokeilujen voimassaolo päättyisi. Siirtyviä tehtäviä valtiolla hoitava henkilöstö siirtyisi liikkeenluovutuksella kuntiin tai kuntayhtymiin.

Yksi uudistuksen keskeisistä elementeistä on kannustava työttömyysetuuksien rahoitusmalli. Tavoitteena on laajentaa kuntien vastuuta työttömyysetuuksien rahoituksesta siten, että rahoitusvastuu kannustaa kuntaa huolehtimaan alueen työllisyydestä sekä järjestämään työttömille työnhakijoille mahdollisimman tehokkaasti palveluja, jotka johtavat työllistymiseen.

TE-palvelujen siirtoa koskeva hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 6.10.2022. Kunnille palveluiden järjestämisvastuu siirtyisi 1.1.2025. Kuntien on kuluvan vuoden aikana muodostettava näkemyksensä ja esityksensä mm. mahdollisesta kuntien välisestä yhteistyöstä, yhteistoimintaan hallinnollisesta mallista ja mahdollisista yhteistyösopimuksista.

TE 2024-uudistus esitellään jaostolle tarkemmin kokouksessa.