Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 08.05.2023/Pykälä 34

Valtuustoaloite 5/2023: ResQ-applikaation käyttöönotto koulujen ylijäämäruuan myymiseksi ja hävikin vähentämiseksi

Kunnanvaltuusto 08.05.2023 § 34

425/10.03.02.06/2023

Päätös Kunnanvaltuusto lähettää aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Kirkkonummen Perussuomalaisten valtuustoryhmä / Anneli Granström jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 8.5.2023 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Ylijäämäruokaa syntyy lähes aina, ja sen poisheittäminen ei ole hyvä ratkaisu kenellekään. ResQ sovelluksen avulla voidaan myydä ylijääneitä annoksia puoleen hintaan lähiseudun asiakkaille. Se vähentää hävikkiä ja siitä tulee pientä lisätuloa ruokapalvelun tuottajalle. Näillä tuloilla koulut ovat esim. toteuttaneet oppilaiden jälkiruokatoiveita.

Miten ResQ sovellus toimii:

. Ruokapalvelun tuottaja, joka on liittynyt ResQ - partneriksi, katsoo esim. lopettaessaan päivän lounastarjoilun, mitä tuotteita on jäänyt yli.

. Sen jälkeen hän ilmoittaa nämä tuotteet ResQ palveluun käyttämällä sovellusta kännykällä tai tietokoneella.

. Annokset pakataan mukaan vietäviksi (take away) ja hinnoitellaan noin 50 % halvemmiksi.

. Asiakkaat näkevät ostettavissa olevat tuotteet sovelluksessa. Asiakas saa sovelluksessa ajantasaisen tiedon siitä, montako annosta on jäljellä, tiedot päivittyvät reaaliajassa. Jokainen osto tapahtuu suoraan sovelluksessa, joten ei tarvitse käyttää kassakonetta tai hankkia uusia laitteita. Kun asiakas on maksanut ostoksen, se katoaa sovelluksesta.

. Asiakkaat tulevat noutamaan ostoksensa myyjän määrittelemässä aikaikkunassa.

. Ostoksen voi suorittaa esim. lapsen tai ikääntyneen henkilön puolesta.

Pirkkalan ja Nurmijärven kouluissa ruokahävikkiä torjutaan jo myymällä ruokaa ulos ResQ-sovelluksen kautta. Me allekirjoittaneet ehdotamme, että Kirkkonummen kunnan ruokapalvelu liittyy sovelluksen käyttäjäksi. Alkuun voisi kokeiluun liittää Kirkkonummen keskustan koulun/kouluja.

Kirkkonummen Perussuomalainen valtuustoryhmä

Anneli Granström"

Valtuustoaloitteen allekirjoittivat Anneli Granströmin lisäksi seuraavat valtuutetut ja varavaltuutetut: Aku Leijala, Piia Aallonharja, Tony Björk, Urho Blom, Johanna Fleming, Marjut Frantsi-Lankia, Josephine Frimodig, Stefan Gustafsson, Saara Huhmarniemi, Sanni Jäppinen, Johanna Järvinen, Carl-Johan Kajanti, Marko Kari, Antti Kilappa, Liisa Kosonen, Kim Liljequist, Markus Myllyniemi, Jussi Määttä, Maarit Orko, Krista Petäjäjärvi, Riikka Purra, Tuovi Ronkainen, Anna Sahiluoma, Antti Salonen, Ville Salminen, Tero Suominen, Martin Valtonen, Kari Virtanen, Kim Åström, Anna-Mari Toikka, Paula Oittinen, Leena Salomaa, Patrik Lundell, Linda Basilier, Minna Hakapää, Sini Felipe ja Ari Harinen.