Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 06.03.2023/Pykälä 26

Valtuustoaloite 4/2023: Vieraslajien torjuntaan keskittyneiden nuorten kesätyöpaikkojen luomiseksi

Kunnanvaltuusto 06.03.2023 § 26

222/10.03.01.03/2023

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa aloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Vihreä valtuustoryhmä, valtuustoryhmän puheenjohtaja Markus Myllyniemi jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 6.3.2023 seuraavan valtuustoaloitteen:

" Valtuustoaloite vieraslajien torjuntaan keskittyneiden nuorten kesätyöpaikkojen luomiseksi

Vieraslajeiksi kutsutaan eliölajeja, jotka ovat levinneet pois luontaiselta levinneisyysalueeltaan uudelle alueelle. Pahimmillaan vieraslajit aiheuttavat vakavaa vahinkoa mm. alkuperäislajistolle, ekosysteemeille, viljelykasveille, metsätaloudelle tai muille elinkeinoille. Ne voivat myös aiheuttaa huomattavaa taloudellista haittaa vaikuttamalla ihmisten, eläinten tai kasvien terveyteen tai kiinteistöjen arvoon. Haitat voivat myös olla sosiaalisia tai esteettisiä.

Kurtturuusun, jättipalsamin ja espanjansiruetanan kaltaiset vieraslajit ovat levinneet Kirkkonummella hyvin laajalti. Kunta on aikaisemmin käynnistänyt esimerkiksi torjuntahankkeen kurtturuusun poistamiseksi vuonna 2021. Vieraslajeja on torjuttu myös talkoovoimin esimerkiksi osana 5.-6.-luokkalaisten valinnaista kurssia Gesterbyn koulussa. Lisää toimenpiteitä kuitenkin tarvitaan, jotta vieraslajien määrää kunnassamme saadaan hillittyä.

Maanomistajien velvollisuus on torjua vieraslajeja omalla maallaan, mistä myös Kirkkonummen kunnan tulisi pitää huolta. Yksi keino toteuttaa vieraslajien torjuntaa resurssitehokkaasti olisi ohjata kunnan palkkaamia kesätyöntekijöitä tekemään torjuntatyötä Kirkkonummen kunnan hallinnoimille alueille. Torjunta sopisi nuorten kesätyöntekijöiden tehtäväksi, kunhan työ olisi suunniteltu hyvin ja siinä tehtäisiin riittävät varotoimenpiteet. Samalla kesätyöntekijät voisivat omalta osaltaan innostaa kuntalaisia talkoisiin vieraslajien torjumiseksi.

Kesätyöntekijöiden hyödyntäminen vieraslajien torjunnassa ei ole uusi asia, ja esimerkiksi Liperissä ja Pietarsaaressa nuoria on palkattu vieraskasvien torjuntaan jo joidenkin vuosien ajan. Hämeenlinnan kaupunki on puolestaan palkannut nuoria yhteistyössä paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa lupiinin poistotalkoisiin.

Jotta vieraslajeja voitaisiin torjua kunnassamme tulevaisuudessa, meidän on ryhdyttävä päättäväisiin ja pitkäjänteisiin toimiin tilanteen parantamiseksi. Me aloitteen allekirjoittaneet valtuutetut esitämmekin, että Kirkkonummen kunta selvittää mahdollisuuksia palkata nuoria tulevina kesinä vieraslajien torjuntaan.

Vihreä valtuustoryhmä"

Aloitteen allekirjoitti Markus Myllyniemen lisäksi seuraavat valtuutetut ja varavaltuutetut: Anna-Mari Toikka, Maarit Orko, Paula Oittinen, Irja Kekkonen, Ronja Karkinen, Miisa Jeremejew, Sanni Jäppinen, Katja Ylisiurua, Johanna Fleming, Krista Petäjäjärvi, Kim Liljequist, Patrik Lundell, Linda Basilier, Josephine Frimodig, Jenny Mäkinen ja Aku Leijala.