Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 30.01.2023/Pykälä 9

2 Valtuustoaloite - fullmäktigemotion, 2-2023

Valtuustoaloite 2/2023: Kirkkonummen kunnan tulee selvittää mahdollisuudet rakentaa yksi tai useampi aurinkopaneelipuisto

Kunnanvaltuusto 30.01.2023 § 9

61/00.04.02/2023

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa valtuustoaloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Valtuutettu Kim Liljequist (RKP) jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 30.1.2023 seuraavan aloitteen:

"Kirkkonummen kunnan tulee selvittää mahdollisuudet rakentaa yksi tai useampi aurinkopaneelipuisto. Puistot voisivat olla kunnan omaa toimintaa tai vaihtoehtoisesti ne voisi vuokrata toimijoille, jotka möisivät halvempaa sähköä kunnalle. Energiapuistot voisi esimerkiksi rakentaa kunnan omistamille ylimääräisille maa-aloille tai peltomaille ja nurmikoille logistisesti sopivilla paikoilla, lähellä kulutuskohtia/kiinteistöjä ja/tai sähkönsiirtoverkkoa. Yksi mahdollinen sijoituspaikka voisi olla jossain Länsiväylän / Kehä III:n liikennemeluvyöhykkeellä. Pitäisi myös selvittää, onko yksityisillä maanomistajilla ja suurempien teollisuuskiinteistöjen kiinteistönomistajilla kiinnostusta vuokrata maa-/kattoalaa kunnalle kyseiseen tarkoitukseen.

Esimerkiksi Raaseporin Energia Oy:n rakentama energiapuisto Tammisaaren keskustan läheisyydessä (lisätietoa https://re.fi/fi/aurinkopuisto-on-avattu/) tai SOK:n rakentama puisto Kirkkonummen Prisman pihalla voisivat toimia energiapuiston mallina.

Aloitetta sekä siirtymää vihreään, uusiutuvaan energiaan perustellaan sillä, että kiristynyt maailmantilanne on korottanut energian ja sähkön hintoja merkittävästi suhteellisen lyhyessä ajassa, mikä on riski kunnan taloudelle ja lisää kunnallisen talouden kustannuspaineita. Lisäksi aloitetta perusteellaan sillä, että Kirkkonummen kunta:

• kuuluu Hiilineutraalien kuntien HINKU-verkostoon, joten kunta on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

• on liittynyt kestävän energian ja ilmaston toimenpideohjelmaan Covenant of Mayors for Climate and Energy / SECAP, jossa sitoudutaan konkreettisiin toimenpiteisiin päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä.

• on mukana kunta-alan energiatehokkuussopimuksessa ja tavoittelee 7,5 % energiatehokkuuden parantamista vuodelle 2025.

Todettakoon, että asiaa on syytä selvittää myös siitä syystä, että Euroopan komission suunnitelmien mukaan tietyn kokoisissa uusissa julkisissa ja yksityisissä rakennuksissa energiakatto olisi mahdollisesti pakollinen jo vuodesta 2025.

Aurinkoenergiapuistojen hyöty on vihreän energian tuottamisen lisäksi se, että kunta voisi hyödyntää näitä myös itse. Tämä auttaa etenkin tilanteissa, joissa sähkön hinta on korkea ja ostetun kalliin sähkön määrää voisi vähentää aurinkopaneelien avulla. Lisäksi ylijäämätuotannon voi myydä markkinahintaan, mikä tuottaa tuloja kunnalle.

Kirkkonummi 18.1.2023

Kim Liljequist (RKP)"

Aloitteen allekirjoittivat Kim Liljequistin lisäksi seuraavat valtuutetut: Josephine Frimodig, Ulf Kjerin, Anna Sahiluoma, Reetta Hyvärinen, Markus Myllyniemi, Maarit Orko, Krista Petäjäjärvi, Elina Kärkimaa, Antti Kilappa, Anders Adlercreutz, Saara Huhmarniemi, Ronja Karkinen, Katja Ylisiurua, Johanna Fleming, Sini Felipe, Noora Piili, Sanni Jäppinen, Jani Ekman, Anna Aintila, Stefan Gustafsson Kim Männikkö Minna Hakapää, Marjut Frantsi-Lankia, Pekka M. Sinisalo, Martin Valtonen, Carl-Johan Kajanti, Piia Aallonharja, Liisa Kosonen, Tony Björk, Timo Haapaniemi, Urho Blom, Jussi Määttä, Jerri Kämpe-Hellenius, Kim Åström, Marko Kari, Kari Virtanen ja Hannu Valtanen.