Kunnanvaltuusto

Valtuustoaloite nro 1/2023: Koiraladun toteuttaminen Kirkkonummelle

Kunnanvaltuusto 30.01.2023 § 8

56/10.03.01.02/2023

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa valtuustoaloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Valtuutettu Markus Myllyniemi (Vihreät) jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 30.1.2023 seuraavan aloitteen:

" Kirkkonummella on Suomen Kennelliiton arvioiden mukaan rekisteröityneenä noin 10 000 koiraa ja noin 4000 koiranomistajaa. Moni koiranomistaja harrastaa koiriensa kanssa aktiivisesti ja hyödyntää samalla myös kunnan tarjoamia virkistys- ja urheilumahdollisuuksia. Talvisin näitä liikuntamahdollisuuksia on kuitenkin selkeästi vähemmän kuin kesällä.

Moni Kirkkonummen lähikunta tarjoaa koiranomistajille talvisin mahdollisuuden liikkua koirahiihtoladuilla, joilla koirat voivat juosta ihmisen rinnalla hiihdon aikana. Koirahiihtolatuja löytyy naapurikunnistamme muun muassa Espoossa Oittaalta ja Lohjan Harjulta. Oittaalla koirahiihtäjien käytössä tietty 1,1 kilometrin pituinen hiihtolenkki ympäri vuorokauden, kun taas Lohjalla koiransa kanssa hiihtäjät saavat käyttää koko Harjun 6,6 kilometriä pitkää latua tietyn aika- ja viikonpäivärajoituksen puitteissa. Koirahiihtoon soveltuvat ladut ovat hyvin suosittuja, ja sellaiselle on kuntalaispalautteen perusteella tilausta myös Kirkkonummella.

Koiralatu voitaisiin toteuttaa Kirkkonummelle jonkin olemassa olevan ladun yhteyteen tai tietylle osuudelle asentamalla roskalaatikoita ladun siisteyden varmistamiseksi. Toinen vaihtoehto olisi seurata Lohjan esimerkkiä ja varata olemassa oleva rata koirahiihtäjien käyttöön tiettyinä viikonpäivinä ilta-aikaan tai muuten, kun latu ei ole kovalla käytöllä. Oli vaihtoehto kumpi tahansa, koiraladun perustamiskustannukset eivät olisi merkittävät.

Me allekirjoittaneet esitämmekin, että Kirkkonummelle toteutetaan koiralatu esimerkiksi edellä mainituin tavoin kuitenkin hyödyntäen jo olemassa olevia hiihtolatuja.

Markus Myllyniemi"

Aloitteen allekirjoitti Markus Myllyniemen lisäksi seuraavat valtuutetut: Vihreä valtuustoryhmä: Maarit Orko, Elina Kärkimaa, Krista Petäjäjärvi, Sanni Jäppinen, Reetta Hyvärinen, Saara Huhmarniemi, Ronja Karkinen, Johanna Fleming, Sini Felipe, Katja Juuti ja Noora Piili.