Kunnanvaltuusto

Valtuustoaloite nro 17/2022: Pitkä hiihtolatu Kirkkonummelle

Kunnanvaltuusto 12.12.2022 § 115

1346/12.04.02/2022

Kunnanvaltuuston kokouksessa 12.12.2022 jätettiin seuraava valtuustoaloite:

"Hiihtokausi on jälleen alkanut, mutta kirkkonummelaiset joutuvat jälleen matkustamaan naapurikuntiin päästäkseen pidemmälle laturetkelle. Kirkkonummella on useita kunnan ylläpitämiä lyhyitä latuja, joista suurin osa on noin 1-3 km pitkiä sekä kaksi latua, jotka ovat pisimmillään 5-6km. Kunnassa on myös yksityisten henkilöiden, golfkeskusten sekä kyläyhdistyksen ylläpitämiä latuja, mutta niiden ylläpito perustuu näiden tahojen hyväntahtoisuuteen ja satunnaisiin mahdollisuuksiin.

Hiihdolla tiedetään olevan terveyttä ja hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Luonnon virkistyskäytön inventoinnissa todetaan, että Suomessa 15 - 80 -vuotiaista henkilöistä 1.2 miljoonaa eli noin 30% ilmoittaa harrastavansa maastohiihtoa. Tämä mahdollistuu ainoastaan, jos on latu.

Pitkän ladun helppo saavutettavuus olisi tärkeä, mikä toteutuukin jo hyvin lyhyissä laduissa. Kunnan ylläpitämä pitkä latu voisi olla esimerkiksi Keskusmetsässä, jossa on aikanaan ollutkin latu. Tai lähteä Jokirinteen koululta kohti Humaljärveä.

Me allekirjoittaneet kunnanvaltuutetut haluamme selvityksen, minne kuntaan voisi toteuttaa pidemmän ladun sekä arvion sen toteuttamiskustannuksista. Lisäksi haluamme selvityksen, miten tukea yksityisiä ladun tekijöitä, jotta he tekevät latuja myös jatkossa.

Luettelo Kirkkonummen kunnan ylläpitämistä laduista ja niiden hoitoluokitukset:

Sundet 2.8km III

Jerikonmäki 6,2 km I

Kantvik valaistu 1,1 km II

Gesterbyn koulukeskus 1,9 km II

Kyrkvalla 1.7km II

Laajakallio 1.9km III

Neidonkallion metsätie 3.5km II

Sundet 2.8 km III

Framnäs 0,9 km III

Bobäck 2.5 km III

Veikkolan urheilupuisto 0,4 - 5 km valaistu I

Masalan kuntorata valaistu 1.8 km I

Joitain yksityisten yllläpitämä latuja Kirkkonummella:

Peuramaalla golfkentällä, Max Wignerin latu Gunnarsbyn pelloilla Masagårdin (Stor Åkern)pelto, Sepänkylän Gesterbyn väliset pellot, golfkentillä esim. Peuramaalla ja Kurk-golfissa ja Wohls-gårdin viereisellä pellolla. Näiden latujen olemassa olo on täysin yksityisten hyväntahtoisuuden ja voimavarojen varassa.

Minna Hakapää, Antti Kilappa, Noora Piili ja Antti Salonen".

Aloitteen allekirjoittivat Minna Hakapään, Antti Kilapan, Noora Piilin ja Antti Salosen lisäksi seuraavat valtuutetut ja varavaltuutetut: Hannu Valtanen, Marko Kari, Matti Kaurila, Liisa Kosonen, Kim Åström, Kari Virtanen, Timo Haapaniemi, Jani Ekman, Jussi Määttä, Urho Blom, Hans Hedberg, Ulf Kjerin, Jenny Mäkinen, Anna Aintila, Tony Björk, Linda Basilier, Stefan Gustafsson, Martin Valtonen, Kim Liljequist, Aku Leijala, Tuovi Ronkainen, Sini Felipe, Tero Suominen, Elina Kärkimaa ja Henri Annila.

Päätös Kunnanvaltuusto lähettää valtuustoaloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.