Toimitilapalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 22.09.2022/Pykälä 74

Liite Korjausohjelma Topa 22.9.2022

Korjausohjelman toteutuminen, tilannekatsaus ja määrärahamuutokset

Toimitilapalvelujen lautakunta 22.09.2022 § 74

494/10.03.02.03/2020

Valmistelija yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Toimitilapalvelujen lautakunnan investointiosaan sisältyy hanke "korjausohjelma", jolle varattu määräraha on 2 milj. euroa. Lautakunta on käyttösuunnitelmansa yhteydessä päättänyt määrärahan kohdentamisesta liitteen mukaisesti.

Korjaustöiden edettyä hankkeiden kustannusennusteet ovat tarkentuneet ja määrärahoihin tarvitaan seuraavia tarkistuksia:

Bobäck skolan purkutöiden laajentuminen

Hankkeen edetessä on ilmennyt suunniteltua laajempia korjaus- ja muutostyötarpeita.

Hankkeessa kaksi asuntoa muutettiin koululuokiksi. Olemassa olevia väliseiniä on jouduttu purkamaan oletettua suuremmassa määrin, jotta huonejärjestelyt vastaavat paremmin koulun toiminnallisia tarpeita.

Purkutöiden yhteydessä kävi ilmi lattioiden korkoero eri tilojen välillä. Tästä johtuen tasoeroja on jouduttu korjaamaan mm. pintalaatan jyrsimisellä ja täyttötöillä. Lattioiden purkutyötä on hidastanut poikkeuksellisen tiukasti tarttunut mattoliima, jolloin purkutyö on vaatinut suuren määrän työtä ja erikoistyökaluja.

Palomääräysten mukainen nykyaikaistaminen

Ruokasalin vanhassa ilmanvaihtokoneessa ei ollut lämmöntalteenottoa. Hankkeen edetessä, päätettiin liittää ruokasali uuden ilmanvaihtokoneen palvelualueeseen, jolloin ruokasali saadaan lämmöntalteenoton piiriin. Samalla korjaustöiden yhteydessä päätettiin uusia luokkahuoneiden patterit vastaamaan tulevaa maalämpöön siirtymistä. Pattereiden uusiminen ja ruokalan ilmanvaihto kannatti tehdä tämän hankkeen korjaustöiden yhteydessä ja se on osa energiatehokkuushanketta.

Tiloihin toteutetaan alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen myös henkilökunnalle wc-tila.

Suunnitelmista poiketen päätettiin tehdä korjattuihin tiloihin alakatto, joka helpottaa yläpölyjen hallintaa je edelleen sisäilmaolosuhteita.

Masalan monitoimitalo (Temana)

Korjausohjelman yhteydessä Masalan monitoimitalon korjauksiin on arvioitu 67 500 e. Tällä hetkellä suunniteltu korjaus käsittää ainoastaan pihan profilointia seinän ja pihatien välissä.  Profilointitöiden kustannusten arvioida olevan pienemmät, kuin alun perin oli suunniteltu.
Tämän vuoden aikana ei tarvita hankkeelle osoitettua 250 000 euron määrärahaa kokonaisuudessaan. Hankkeelta voidaan siirtää 182 500 euroa Bobäck skolan hankkeelle.

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Toimitilapalvelujen lautakunta päättää seuraavat muutokset talousarvion 2022 investointiohjelman hankkeen "korjausohjelma" määrärahoihin
- Bobäck skola, 382 500 euroa
- Masalan monitoimitalo 67 500 euroa

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Lautakunta piti tämän kokousasian käsittelyn jälkeen 5 min. tauon klo 18.58 - 19.03.